Svensk och indisk sjukvård

2015-06-08 at 11:21 Lämna en kommentar

Ibland ställs jag inför frågan vart jag ämnar tillbringa min ålderdom.

Förr eller senare kommer jag till en punkt i mitt liv, då jag inte kan fortsätta att årligen pendla fram och tillbaka mellan Mukkunni Hill och Almo som jag nu gör. Ett val kanske kommer, även om jag vill skjuta upp den valsituationen så länge som möjligt.

Tidigare sa jag lite nonchalant att det vore nog skönt att få stanna kvar i mitt hus i Kerala, ta det lugnt i värmen och se till att jag har tillräckligt personlig service och assistans omkring mig. Fortfarande ligger den tanken kvar hos mig, men jag kanske efter hand dras mera till att återkomma till min egen kultur, där jag har mitt ursprung.

Det finns många fördelar av att vara kvar i Indien, där det inte är väntetider och köer på sjukhusen i samma utsträckning som här hemma. Där är det snabb handläggning, man betalar för sig på modernt privat sjukhus med kvalificerade läkare, som vill ha full koll på fallets utveckling, ger mycket förebyggande information och anvisningar, och man ger full information om medicinska värden.

Patienten får behålla undersökande information  som t.ex. röntgenplåtarna för egna studier och referenser. Numera har de bästa sjukhusen i Indien troligen nästan lika bra medicinsk utrustning och lika välutbildad medicinsk personal som i Sverige, och det är lättare att få tillgång till läkare för förfrågning och rådgivning.

Trots dessa fördelar upplever jag ändå att det känns skönare att komma in i en svensk sjukhusmiljö, där det finns en lättsammare personlig behandling, man känner igen sig i tänkesätt och i sättet att sköta omsorg. Det gör mycket!

Ja, det finns anledning att tänka till både en och flera gånger hur jag vill ha det. Skönt ändå att jag fortfarande kan nyttja fördelarna av att ha möjlighet att välja mellan de båda världarna.

Entry filed under: Uncategorized.

Ingenting för Siljan turism 10 000 bloggbesökare

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2015
M T O T F L S
« Maj   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

