Skalksågen utan sågning

2015-06-11 at 07:37 Lämna en kommentar

I förrgår kom ett stor långtradare med bred last av det väldigare slaget uppifrån Råbäckshållet. Den passerade mycket sakta den smala vägen mellan mig och Johnny. Det var trångt om utrymmet mellan våra gamla gårdslador.

Timmerintaget står stilla

Timmerintaget står stilla

Det gav mig en tankeställare om att jag inte har fotodokumenterat ”Skalkens” sågverk innan det bitvis kommer att försvinna. I år sågas det ju ingenting i sågen.

En sågepok i Almo är över, och det timmer som kommer fram ur egen skog försäljs till Mellanskog.

Företaget har passerat den punkt, där det inte längre lönar sig att såga upp virke från egen skog, och det innebär i praktiken att såglinjen efterhand helt läggs ner.

Byggnad för husblockfabrikation

Byggnad för husblockfabrikation

Husbyggnationerna kommer emellertid att fortsätta men med sågat virke som köps utifrån. Nu är det husproduktion som gäller med modern blockbyggnadsteknik och ett hyvleri i ett relativt nytt hus.

Jag var igår över och träffade min kusin och företagschef Ingvar Skalk, diskuterade företagets verksamhet och tog mina dokumenterande bilder.

Och företaget lever något omstöpt vidare.

Entry filed under: Uncategorized.

Gårdens ängsgräsmatta Almo gamla ångsåg

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2015
M T O T F L S
« Maj   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

