Den stora branden i Almo 1792

2015-06-26 at 06:27 Lämna en kommentar

År 1792 brann den östra delen av Hamngatan ner i Göteborg. Dessutom brann Hudiksvall det året.

Helt bortglömt har det emellertid varit att Almo fick uppleva en stor och förödande brand det året. Den branden har blivit helt utplånad i Almobornas medvetande, och det finns inte ett uns av hörsägner omkring att någon sådan brand skulle ha förekommit i byn.

IMG_1121 Almobranden artikelTills en dag år 2010, då jag stötte på en förstasidesnotis daterad ”Onsdagen den 30 Januarii, År 1793” i Inrikes tidningar, som ju är föregångaren till senare tiders Post- och inrikes tidningar. Det jag läste blev då en blogg. Branden har inte släppt mina mina tankar, men det har inte gått att komma vidare.

Den syns inte alls vare sig i hursförhörslängderna eller i dödboken, och jag har fortfarande ingen aning om vilka gårdar som berördes av branden. Att branden var omfattande framgår av att folk i hela Sverige blev så givmilda och skickade gåvor och av att 13 personer blev hemlösa i byn.

Men 13 personer är väl vad som skulle motsvara gårdsinvånarna i 2-3 gårdar, och för mig låter det inte så märkvärdigt mycket jämfört med de stora stadsbränderna i Göteborg och Hudiksvall det året. Det var tydligen något som blev speciellt ömmande i fallet med branden i Almo.

Jag har inte lyckats lista ut vad.

Entry filed under: Uncategorized.

Väderstabilisering Rättsfall om Almoåns vatten

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2015
M T O T F L S
« Maj   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

