Vattendriven benstamp

2015-06-30 at 07:41 Lämna en kommentar

Idag åker jag till Mora på röntgen. Det ska bli intressant att få veta hur mycket sten som finns kvar i mina båda njurar och vart stenarna sitter.

Det var inte bara sågar och kvarnar som tog sin kraft från Almoåns rinnande vatten innan elektricitetens införande.

Klurgubben SmångsLasse var på bettet och satte även upp en vattendriven benstamp i Almoån. Det måste ha varit under 1800-talets sista decennium. Vart den låg har jag ingen aning om, men jag skulle gott kunna tänka mig att den har legat, där numera tidigare branddammen vid de rivna kolugnarna finns. Troligen har det funnits benstampar även tidigare i ån, men det finns ingen återstående notering eller hörsägen av någon sådan.

En benstamp är en typ av kvarn som användes för krossning av djurben till ett kväve- och fosforrikt mjöl, som sedan spreds ut på åkrarna och hade en värdefull långtidsverkande gödslingseffekt.

I andra byar har det även funnits vadmalsstampar, men det finns ingen notering av en sådan i Almo. Sådana arbeten skickades förr tydligen vidare till Djura.

Jag undrar just när en ben- eller vadmalsstamp användes för sista gången i Siljansnäs. Troligtvis var det under en av de allra första decennierna av 1900-talet.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Utesittningsflexibilitet Frisk eller vad?

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2015
M T O T F L S
« Maj   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

