Frisk eller vad?

2015-07-01 at 09:04 Lämna en kommentar

Igår var jag alltså till Mora för röntgenkontroll och klinisk undersökning.

Röntgenkontrollen bestod av en skiktröntgen, då man ska kunna se eventuella stenar i njurarna. Resultatet fick jag emellertid inte se, eftersom bara personalen kring det tekniska handhavandet fanns närvarande. Bilderna skickas senare vidare till en läkare som studerar bilderna och sedan ger sina utlåtanden. Till min besvikelse har jag alltså fortfarande till ingen aning om hur resultatet har utfallit. Nu får jag invänta tills någon läkare hör av sig med sina bedömningar.

Då var det bättre i Indien. Där kunde jag vänta en eller ett par timmar på att få se bilderna och även få en kopia av dessa med mig hem, så att jag sedan hemma i lugn och ro kunde studera dom och även jämföra med tidigare tagna röngenbilder. Jag har mera tid att studera bilderna än en läkare, men hen har givetvis bättre erfarenhet att analysera dessa bilder och bättre utbildning att tolka dessa.

Dock har jag lärt mig mycket på att själv studera bilderna och sedan få gå igenom med en läkare (urolog) och diskutera vad jag ser och vad hen ser. Det ömsesidiga analysresultatet brukar bli bra inte minst för att vi gemensamt kan diskutera fortsatta insatser av operationer och medicinering. Det svenska systemet att bara läkaren ger ett utlåtande, och där patienten helt pacificeras har jag tappat förtroendet för.

Sedan blev det genomlysning av höger njure med kontrastvätska, som sprutas in genom den inopererade kanylen. Det var intressant, för då kunde jag tillsammans med personalen direkt på en skärm kunde se hur kontrastvätskan flödade in i kroppen, och jag fick resultatet omedelbart visat och analyserat.

Det fascinerade mig att se vätskan som en rak linje flöda in i kanylen och sedan snabbt blanda sig med vätskan (urinen) i njuren för att efter några sekunder hitta ner genom den nedre delen av njuren och vidare ut i min urinblåsa. Det var i nedre delen av njuren jag hade fått en mindre sten som blockerade utförseln av urinen vidare till urinblåsan. Nu visade det sig att något sådant hinder inte längre fanns kvar och att det var fritt utlopp från min högra njure.

Stenen hade försvunnit och den akuta orsaken till min sjukhusvistelse hade försvunnit, vilket borde innebära att jag skulle kunna friskförklaras.

Men jag har ju flera stenar kvar i båda njurarna som latent kan orsaka ett nytt stopp av urinflödet. Det skulle jag vilja diskutera med en urolog, och jag hoppas verkligen att jag får träffa en sådan istället för att hen bara skickar ett kort meddelande om vad hen har kommit fram till.

Det skulle jag uppleva väl så svenskt.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vattendriven benstamp Classe och faster Frida

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



