Vad sysslar dom med?

2015-07-05 at 09:39 Lämna en kommentar

För några dagar sedan skrev jag en något irriterad blogg om min njurstensbehandling i Sverige.

Jag hoppades på att i dagarna få information om röntgenresultatet. Och vad får jag? Jo, i fredags eftermiddag fick jag från en distriktsläkare i Leksand ett brev, som upprörde mig. Varje mening i brevet irriterade mig. Jag tar det mening för mening.

Vi har fått remiss ifrån kirurgkliniken Falu lasarett angående att du har en urinsyresten”. Redan den 19 juni fick jag information per telefon från Falu lasarett att den sten de hade tagit ut från min vänstra njure den 18 maj analyserats och man har konstaterat att det var en urinsyresten. De lät väldigt förvånade att jag låg på Mora lasarett just då de ringde, men kontakten mellan Mora och Falun är ju undermålig eftersom de tillhör två olika sjukvårdsområden, och det förvånade mig inte. Vad som förvånar mig är däremot, att mig veterligen har informationen om urinsyrestenen inte gått vidare till urologen i Mora! Att det var urinsyrestenar visste jag redan innan jag lämnade Indien i februari, så det var ingen nyhet för mig, men i Sverige ska man kolla själv och inte förlita sig på uppgifter från Indien!

Kirurgen har satt in medicin med Allopurinol för att få ner urinsyranivån.” Någon medicinering med Allopurinol har mig veterligen inte satts in. Visserligen ska inte Allopurinolbehandling påbörjas så länge det finns en infektion i kroppen, men så är ju inte fallet sedan jag skrevs ut från Mora den 22 juni. Däremot har jag flera gånger bett om att få veta aktuellt uratvärde, som beskriver urinsyranivån, men min förfrågan har varje gång nonchalerats. Sista provtagningen var 3 februari då uratvärdet var 504, vilket är obetydligt över referensintervallet 230-480. Samtidigt var kreatinvärdet 99, som beskriver njurens allmäntillstånd. Där gjordes ytterligare en provtagning 27 februari, då kreatinvärdet hade gått ner till 77, vilket är ett mycket bra värde eftersom referensintervallet ligger på 60-105.

Vi ska därför ta ett prov på urinsyra om cirka 6-8 veckor”. Vad är nu detta? Driver han med mig? Det hela verkar inte alls seriöst.

Jag har både i Falun och Mora påpekat att jag för en längre tidsperiod kommer att resa till Indien i början av september. Man har svarat ”att då får vi kanske skynda på behandlingen”, men man har inte tagit det seriöst och åtgärdat. Nu vill de som nästa steg i början av september ta prov på en urinsyra som jag vet att redan har gått ner till normalt värde.

Kroppen mår bra utan feber eller andra sjukdomssymptom. Stenen som blockerade utloppet från min högra njure är inte kvar där längre. Den stora stenen i min vänstra njure är bortsprängd och har inte givit några fler komplikationer. Vad återstår? Det är risken för att ytterligare någon sten ramlar ner och blockerar urinutloppet. Hur stor är den risken? Det vet jag inte förrän jag sett resultatet av den röntgen som gjordes i tisdags, men det låter de mig inte se.

I morgon är det hög tid att jag tar kontakt med både Leksand och Mora för att kolla upp hur planerna ligger. För mig ser det ut att det inte finns några planer och att behandlingen går ad hoc i ett långsamt tempo.

Nu vill jag helst ta bort kateten till min högra njure så snart som möjligt. Om jag bara kunde nå någon läkare, i semesterfrånvaron av min husläkare, som vill ta lite ansvar och som det går att prata med, så skulle det vara lite mindre frustrerande.

Entry filed under: Uncategorized.

Uthyrningen i Kålgården Tjärfabriken i Almo

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



