En känsla av befrielse

2015-07-09 at 02:51 Lämna en kommentar

Efter min förra högst irriterade blogg för några dagar sedan om min njurstensbehandling tog jag själv aktivt tag i det hela, och jag lyckades bli befriad från min besvärande katet, som var instucken i min högra njure.

I måndags morse ringde jag genast till apoteket och undrade om min allopurinolmedicin mot urinsyra hade kommit. Jodå, de hade fått in dessa uppgifter redan den 18 juni, men ingen hade informerat mig om att den kommit eller ens informerat mig om att jag överhuvudtaget behövde efterfråga den medicinen.

Så jag ringde vårdcentralen i Leksand och hade turen att få tala med en nära bekant och mycket redig och bra distriktsköterska från Siljansnäs. Vi förstod varann omedelbart ganska väl, och hon kunde slå upp och berätta hur de senaste röntgenbilderna såg ut på hennes datorskärm, och jag fick den information jag behövde från hennes beskrivning.

Det blev helt klart för oss att den njursten som tidigare stoppat urinutflödet hade trillat igenom ut ur kroppen, och det fanns ingen kvarvarande sten, som såg ut att kunna vara en potentiell orosfaktor. Dessutom kunde hon berätta för mig den viktiga, glädjande och för mig nya informationen att mitt uratvärde under tidsperioden 19/6 till 7/7 hade gått ner från 533 enheter till 487 enheter utan att jag ens tagit medicin för detta. Det hade räckt med in genomtänkt kosthållning. Eftersom 480 enheter ligger inom referensintervallet innebär det att min urinsyra är nästan nere på normalnivå. Hon gav mig tillräcklig information, så att jag hade god anledning att ringa urologen i Mora.

Vilket jag gjorde, men per telefon kunde jag inte komma längre än att få ett automatmeddelande, att det inte gick att kontakta dom under resten av dagen. ”Var vänlig återkom igen under morgondagen” löd budskapet.

Nästa dags morgon åkte jag med min bil direkt till akuten på Mora lasarett och förklarade att jag kände obehag i buken från kateten, och att det fanns en vätskefläck som kunde tydas som varfläck på bandaget. Båda anledningarna var med sanningen överensstämmande, och de höll med mig att det var bra, att jag kom och kollade upp.

Ganska snabbt togs rutinmässiga prover, som alla visade på genomgående goda värden. Jag fick träffa en mycket sympatisk, ung kvinnlig AT-läkare, som jag kunde diskutera med om mitt speciella fall. Hon gick över till den för dagen ende tjänstgörande urologen på lasarettet, men han var under hela dagen alltför upptagen att ta hand om mitt fall . Han fick emellertid klart för sig vad det var fråga om och bad AT-läkaren att ta ut kateten.

Hon hade emellertid aldrig tidigare ryckt ut en sådan katet och såg lite nervös ut. Då hennes behandling gjorde alltför ont för mig, gav hon upp och återvände in till urologen. De kom överens om att ta in mig till rummet intill där han hade en patient under pågående behandling, och efter att alla förberedelser var gjorda kom han ut till mig ett par minuter och ryckte ut kateten med assistans av en erfaren och duktig distriktsköterska. Han visade upp den utdragna kateten för mig med ett segerfyllt glatt leende, innan han återvände till sin patient.

Distriktsköterskan satte på ett plåser där kateten suttit och sa att nu var allting över. Jag var frisk, och nu kunde jag återvända hem och glömma njurstenar tills det händer nästa gång. Det hela tog bara tre timmar från det att jag stegade in på akuten tills jag lämnade lasarettet med min bil, och jag kunde återvända och äta min avvägt nyttiga lunch hemma.

Vilken känsla av befrielse! Och min uppfattning om den svenska sjukvården höjdes flera förtroendegrader.

Entry filed under: Uncategorized.

Missförstånd vid ångsågen Kalles vänner

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



