Som en liten herrgård

2015-07-16 at 08:39 Lämna en kommentar

Det är egentligen inga resor inplanerade under den här sommaren.

IMG_1152 OmgivningarnaNu har det i alla fall blivit av med en relativt kort sådan med en övernattning, och Geetha och jag är just tillbaka till Almo igen. Det blev ett besök till Börje Hjälm  och hans hustru Ellinor i deras fritidshus av herrgårdskaraktär utanför Björnlunda i Sörmland.

Börje besökte oss i januari på Mukkunni Hill. Jag bloggade då både om hans ankomst och avresa, och det får bli min presentation av honom. Nu gjorde jag ett återgäldningsbesök för att stämma av hur livet går vidare. Det är alltid intressant med gamla goda vänner.

IMG_1149 Längan med flyglarDet är minsann inget dåligt fritidshus han och hans fru Ellinor har köpt för ett antal år sedan. Huvudbyggnaden har bortåt tre hundra år på nacken (under nocken). Hela gården är vackert och ändamålsfunktionellt renoverad inklusive inrymda gästhus och bastu i de båda flyglarna . De gamla uppväxta lönnarna ger karaktär åt den närmaste omgivningen, och hans nya Jaguarbil passade gott in i den miljön.

Börje inledde middagen stilenligt med kött från en egenhändigt skjuten kronhjort och sedan med jordgubbstårta. Han har de vilda djuren inpå knutarna, men vildsvin, grävlingar och mullvadar är ofta lite väl närgångna och är inte speciellt snälla mot gräsmattan.

Börje har skaffat sig en marknadsledande nisch att sälja jakttorn i Sverige. Det har gått bra. Naturligvis har han satt upp ett högt torn även på sin tomt, där vi kunde skåda hur hur tranorna gick omkring på sankmarken nedanför där huset står, och vi kunde iaktta en lågflygande brun kärrhök som kom svepande äver sumpvegetationen. Jag missade att se kronhjortarna men jag kunde höra deras brölande på avstånd.

Då jag gick ut och tog en promenad vid halvsextiden i morse kunde jag höra sävsångare i våtmarkens buskage och vildgäss sträckade vilt kacklande över mig. Över ängarna sjöng sedan både gulsparv och sånglärka, och då jag kom in i tätare lövskogsbuskage kunde jag njuta av sången från trädgårdssångare, svarthätta och rödhake. Det var en skön natur att vandra i.

Entry filed under: Uncategorized.

TV-programmen i IPad Bondsågar i Almo

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



