Glad åttiårsfest i Nybingsbo

2015-07-26 at 01:08 Lämna en kommentar

Tidigare  har jag aldrig varit med på en 80-årsfest.

Igår fick Geetha och jag förmånen att delta på en mycket trevlig sådan hemma hos dragspelaren Stig Brask i Nybingsbo tillsammans med många av hans spelarkompanjoner. Alla tillsammans blev vi sisådär drygt 50 personer, och det gavs på en hel del trevlig och skojfrisk underhållning från de som lätt och ledigt kan både sjunga och spela.

I köket hade han dessutom fyra damer, som såg till att det gavs god mat på bordet. Alla fick sittplats under uppresta tält, så det var lätt att äta och dras med i konversationer och lyssnande. Stig  har ju en egen kvinna därhemma, som är en erkänt god mathållerska då det behövs, och det kunde hon ge prov på.

Trots sin höga ålder är Stig med på många spelmansstämmor under somrarna, och det är nog tillfällen då Stig lever upp med sitt dragspel, och som han under vintrarna ser fram emot varje år. Jag har försökt att få honom inbokad till någon av de åriga fäboddagar jag är med och anordnar, men det har varit svårt att få loss honom under den tid då det är många spelmansstämmor på gång.

Jag sa lite skämtsamt till Stig, att då får jag väl preliminärboka honom till fäboddagen 2017, så att jag inte är för sent ute med inbokningen.

Den som lever får se.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Fridas begravning Majstångsplatsen i Västra Almo

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



