Tyskgattu

2015-07-28 at 03:17 Lämna en kommentar

Då jag växte upp på min gård i Almo, som hade littera J-beteckning  på storskifteskartan, fanns Tyskgattu fortfarande fysiskt kvar i byn.

Jag förvånades över namnet på vägen, men jag hade då ingen förklaring på varifrån namnet härstammade. Att det hade något med tyskar att göra verkade långsökt, och en sådan anknytning visade sig också mycket riktigt vara helt fel.

Tyskgattu var den väg som utgick från majstångsplatsens femvägskorsning med de nuvarande vägnamnen Alviksvägen norrut och österut, Masesgattu västerut, Råbäcksvägen söderut, och så den numera försvunna Tyskgattu, som gick mot sydost från den stora vägkorsningen mitt i själva byns ursprungsområde.

Kantstenar Tyskgattu

Kantstenar Tyskgattu

Tyskgattu försvann i och med laga skifte på 1970-talet. Då styckades den bort, och vägen blev delar inom de nya fastighetsgränserna. Kantstenarna i den tvära vänsterkurvan är allt som numera återstår av vägen, och dessa kan återfinnas inom Yvonne Ollas fastighetsgräns.

Jag hoppas att dessa kantstenar kan få vara kvar som ett minne från den tid då det fanns en central väg i Almo som hette Tyskgattu.

Varför vägen heter Tyskgattu får jag nog anledning att återkomma till på min blogg i morgon.

Entry filed under: Uncategorized.

Majstångsplatsen i Västra Almo Uppkomsten av gårdsnamnet Tysk

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



