Facebook som kommunikationsmedel

2015-08-06 at 06:20 Lämna en kommentar

Står man med på Facebook så märks det onekligen då man fyller år.

Med mina ojämna 74 år är numren fortfarande varje år i ständig tillväxt, och det är inget att göra åt att talet stiger med en siffra år varje år. Men jag nästan ryser vid tanken att åren fortfarande går så fort.

Samtidigt är det vid min ålder något att fira, att det inte finns någon krämpa som plågar mig och att kroppen håller sig igång. De besvärande njurstenarna jag hade tidigare i år besvärar inte längre, och jag kan betrakta mig som frisk med normalvärden, och det är onekligen skönt. En sten sprängdes bort, en föll ut av sig självt och en sitter kvar på ett ställe, där den inte är till besvär.

Födelsedagen igår började med hälsningar från bortre Asien, där solen går upp långt före oss här i Almo. Det blev hälsningar från Indonesien, Malaysia, Thailand, Vietnam, Nepal och Indien, och det kan även jag betrakta som ganska internationellt. Sedan fortsatte det under hela dagen att strömma in hälsningar på Facebook och genom andra kommunikationsmedel. Dock inget brev på posten! Där är det dött.

Facebook fyller en smart funktion att folk snabbt kan höra av sig till varann utan att behöva tänka på adresser eller kladda med frimärken. Onekligen ett modernt kommunikationsmedel!

Samtidigt ger det lite av kval i samvetet, att jag själv är så inaktiv på Facebook. Jag grattar inte på födelsedagar, och jag ”gillar” inte mest för principen att jag inte gillar att ”gilla”. Efterhand får jag väl omvärdera mitt grattande, men det tar nog mera tid att omvärdera mitt ogillande av ”gillande”.

Mest trevligt med min födelsedag är nog ändå att min dotter Maina får en anledning att komma upp till Almo, vilket inte blir av så ofta. Det är lite av högtidsstund då hon är här, och att sedan få samla lite goda vänner omkring mig ger ett extra plus i tillvaron.

Så visst är det lite extra visst med att en dag en gång om året få sätta lite extra färg på tillvaron, speciellt så här års i det sommarfagra Almo. När sedan nyåret närmar sig är jag på Mukkunni Hill och dags att tänka till i min återkommande nyårskrönika och få tillfälle att dela med mig om vad som hänt under året. Det är en annan dimension av eftertanke och kommunikation.

Livet går vidare ett år till i taget!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Årets siljansnäsare från Almo och bysommarfest Viss skadegörelse

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


augusti 2015
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

