Flygshow i Siljansnäs

2015-08-09 at 06:30 Lämna en kommentar

Igår mullrade det i skyn över Siljansnäs.

Det var dags för senaste upplagan av det inte alldeles lättstavade årets Kräftstjärtsväng med bara tre vokaler bland ordets 16 bokstäver. Det är en årlig begivenhet i början av augusti, då det är full fart nere på flygfältet i Siljansnäs bara fyra kilometer från Almo. Eftersom Almo ligger alldeles intill inflygningsområdet mullrar det ganska mycket i byn en sådan dag.

Det är program och aktiviteter hela dagen, och det är årets enda chans att besöka Siljansnäs unika flygmuseum. Det händer en hel del i Siljansnäs, speciellt under sommaren då föreningsliv och kulturbanksaktiviteter ligger lågt, då det är andra program och aktiviteter som tar vid.

En gång i tiden hade jag ett flygplan på fältet. Ja, jag ägde en sjundedel i en grön fyrsitsig Cessna 172:a med en lite starkare Reims Rocket-motor. Jag lärde mig flyga, då jag jobbade i Swaziland 1974. Instruktör var en tysk stridspilot som körde med korta strikta militära kommandon. Då jag kom hem till Siljansnäs gick jag med i flygklubben.

Geetha och jag gjorde bröllopsresan 1980 med det planet. En cylinder sprack då vi skulle lyfta från Fornebu i Oslo, så det blev en vecka i tält i dess närhet istället för en flygtur upp längs den norska kusten.

Men det är en annan historia.

 

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Leksandsrundans final Den årliga tältserien

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


augusti 2015
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

