Almo kulturinventering 1975

2015-08-12 at 02:08 Lämna en kommentar

Det finns en nedtecknad tresidig kulturinventering från 1975 som berör Almo. Initiativtagare var Siljansnäs hembygdsförening.

Min far var med och bidrog med kunskap tillsammans med några andra Almogubbar och representanter från hembygdsföreningen. Han var då åtta år yngre än vad jag är nu.

Det var intressant att se hur mycket lokal kunskap som försvinner under en 40-årsperiod. Det känns nästan som att dokumentet är skrivet för 100 år sedan. Det är ett helt annat samhälle som är beskrivet.

Nu är dokumentet en mycket intressant källa av lokalkunskap, som annars har blivit bortglömd. Det var härifrån jag tagit informationen om tröskverkens utveckling i en av mina tidigare bloggar, och jag har flera gånger haft inventeringen som en kunskapskälla och referens.

Inventeringen var bortglömd tills jag såg den i en cirkulärpärm i hembygdsföreningens arkiv och blev varse om vilket fynd det var.

Tur nog finns det nedtecknad kunskap, men i alltför många fall blir inte en nedteckning utförd och kunskapen faller lätt i glömska.

Entry filed under: Uncategorized.

Trossgården i Almo Tolkning av gårdsdata

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


augusti 2015
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

