PerNilsgårdens uppkomst

2015-08-14 at 12:54 Lämna en kommentar

Nu har jag kommit fram till en snabbintroduktion av min gård PerNilsgården, med littera J på storskifteskartan, här hemma i Almo.

PerNilsgården i vinterskrud. Foto: Johnny Bondin

PerNilsgården i vinterskrud. Foto: Johnny Bondin

Det är den tredje äldsta gården i Västra Almo, belägen i byns historiska centrum kring majstången, som är omgiven av de tre äldsta gårdarna. Den uppfördes redan på 1530-talet av en av sönerna i Brasargåren, Almos äldsta gård, och är lika gammal som den äldsta gården i holbyn Östra Almo.

Gården har fått sitt namn av gårdsinnehavaren Per Nilsson (c:a 1610-1684), vars hustru (eller syster) Brita brändes som häxa på Käringberget i Leksand år 1671. Det gårdsnamnet dök upp först i 1734-års revning, och det fick sedan leva kvar tills inpå början av 1900-talet.

Då ändrades det till Ris av min morfar, som tidigare fick det namnet som särknamn härstammande från den äldsta Risgården i Almo. Som kuriosa kan nämnas att PerNilsnamnet levde vidare i en annan gård under 1900-talet som ”Pniss”, men det får jag anledning att återkomma till, då jag i mina gårdsbeskrivningar kommer fram till Göstasgården.

Efter Per Nilssons fader blev inget mer barn på gården döpt till Nils. Det ursprungliga gårdsnamnet innan PerNils var Hed, vilket finns kvar i åkernamnet ”(H)edä” och den angränsande gamla kvarnplatsen Hedkvarnen i Almoån.

Per Nilssons sonsons son Per Erssons (1718-1761) äktenskap med en kvinna från Björken blev bara 12 år innan han dog i ”vattusot”. Hans enda överlevande barn var Erik (1754-1777), som år 1774 rekryterades i rote Landtysk. Han blev utkommenderad till Landskrona och Karlskrona, men på hemväg från Karlskrona ”måste han intaga sängen” i Brunnsvik och avled där vid 23 års ålder i huvudvärk och brännsot.

Per Erssons yngre bror Olof uppförde granngården Bondin, som jag får återkomma till. Det fanns emellertid ingen ättling som kunde ta över PerNilsgården, och den övertogs istället av ett ungt par från Almo utan omedelbar släktrelation till gården. Det är därifrån jag har mina förfäder på PerNilsgården från min mors sida.

Mer om detta i en av mina nästkommande bloggar.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Tolkning av gårdsdata PerNilsgårdens nyare ägare

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


augusti 2015
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

