Spara för att slänga

2015-08-16 at 09:07 Lämna en kommentar

Det är härliga eftersommardagar.

Sol varje dag med en underbart lagom njutbar temperatur. Solen värmer gott fortfarande, men under nätterna går temperaturen ner. Under tidig morgon var det idag bara fem plusgrader men häromdagen kröp den ner till tre grader.

Gräsmattan är varje morgon mycket fuktig från morgondaggen, men den försvinner ganska snart under förmiddagen, och den håller gräsmattan skönt grön. Det känns lite av förhöst i luften under morgontimmarna.

Geetha och jag gick igår på vår andra gårdsauktion under det här året. Den var på Sollerön, och det var allt i en gammal gård som auktionerades ut. Det finns inte så många sådana gårdar kvar, och det var intressant att gå igenom allt det som bjöds ut. Samtidigt ser man att det finns en viss skillnad i utbud mellan sådana auktioner i Sollerön och i Leksand. Vissa kulturskillnader skulle man kunna säga.

Själv nöjde jag mig med att investera i en 1800-talsupplaga i två volymer av Gamla Testamentet för 100 kronor i mycket gott skick, som jag tidigare inte har sett. Geetha hittade ett par prylar till av halvgammalt snitt för att komplettera sin uppfräschning av vår gård.

Det är lite av att det som min far kastade ut från gården i början av 1950-talet, då han höll på att modernisera, som jag nu köper tillbaka på gårdsauktioner. Det brukar ofta förekomma en växling av släng- och spargenerationer under släkters gång. Det som farfar sparade slängde min far, och det jag sparar kommer min dotter att slänga.

Det är något av tidens gång, och det kan ju vara bra att vara medveten om, att jag spar för mitt eget höga nöjes skull och inte för nästa generation.

Entry filed under: Uncategorized.

PerNilsgårdens nyare ägare Pers/Brasargården

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


augusti 2015
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

