Grand petit finale i tröskladan

2015-08-26 at 12:56 2 kommentarer

Igår var det dags för årets sista middag i tröskladan på gården.

IMG_1357 Middagsbord i tröskladanVi var bara fyra stycken men det kändes inte mindre högtidligt för det. Ladan har fyllt sin funktion även den här sommaren, även om vi ibland har känt oss tvungna att sitta och äta inne i husets kök istället, då temperaturen utomhus gått ner och en snål vind ilat genom laduportarna.

Slutet av sommaren blev ju väldigt fin med så fin högsommar det nu kan bli så här i slutet av augusti. Nu förutspås lägre temperaturer framöver även om det inte kommer att bli ett tvärslut på solsken och hyggliga temperaturer. Än ska vi nog kunna få njuta av skön eftersommar med solsken och ljumma vindar.

IMG_1431 Stängt i tröskladanSeptember 10 flyger Geetha tillbaka till Indien och behöver lite lugn inför sina förberedelser. Så vi har sagt, att redan nu stänger vi tröskladan för det här året, och vi ser fram emot ännu en sommar nästa år.

Bordet är avdukat och portarna stängda för den här gången.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Pilommes – Senare generationer Almobyns första invånare

2 kommentarer Add your own

  • 1. Anna-Karin Mattsson  |  2015-08-26 kl. 09:00

    Hej Göran! Jag har med stort intresse tagit del av ditt arbete med gårdarna i Almo. På min mans sida (Saras Mattsson, Näsbyggebyn) finns många trådar bakåt till Almo. Jag har inte gjort den forskningen själv men försöker vartefter komplettera uppgifter som saknas. Bland annat finns gårdsnamn som Back, Pelles och Mohr. I ”sen” tid flyttade Jan Erik Karlsson och Klara Larsdotter med familj till byn från Säfsnäs. Ser med stor spänning fram mot att lära mer om byn.
    Med vänlig hälsning
    Anna-Karin Mattsson

    Svara
  • 2. Göran  |  2015-08-27 kl. 08:52

    Hej Anna-Karin! Vad kul att du hör av dig med en uppskattande kommentar. Trevligt att du har Almo i din intressesfär. Pelles/Pellasgården har jag ju redan berört i en av mina bloggar. Jag kommer fram till Back och Mohr, då jag så småningom kommer att avhandla Östra Almo. Jag är ganska klar med den grundläggande uppteckningen av alla gårdar i Almo, så jag kan svara på mer detaljerade frågor vid behov. Jan-Erik och Klara kommer jag fram till, då jag ganska snart kommer till Almos Bondgårdar i min bloggning.
    Hälsar Göran

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


augusti 2015
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

