Lokalhistoriskt möte om begravda

2015-09-02 at 02:28 Lämna en kommentar

Med gårdagens mulna väder ser det ut att nu har vi lagt sommarens värme bakom oss.

Vi har nu ett par dagars regn framför oss med lite lägre temperaturer än vi har varit bortskämda med under en längre period. Hösten smyger sig inpå, och vi kan förvänta oss en blandad väderlek och vi får extra mycket ta vara på de soliga dagar som kommer medan solen ännu känns skönt värmande.

Under augusti startade jag en serie bloggar om gårdarnas historia och utveckling i Almo. Utifrån bakgrunden har jag delat in gårdarna i gårdsgrupper, och ännu är jag bara i Bondgårdsgruppen i den sydliga delen av Västra Almo, efter att ha avverkat den nedre västliga delen där vi har Persgårdarna. Dessutom har jag beskrivit  Västra Almos centrala kärnområdes äldsta gårdar

Efter Bondgårdarna räknar jag med att övergå till Smångsgårdarna och vidare till Ollasgårdarna och Risgårdarna innan jag går vidare norrut i Västra Almo. Sedan får vi se vad jag hinner med om det nästan lika gamla Östra Almo, som ju egentligen har sin egen historia och är en by med egen bykärna och egen majstång och geografiskt ligger avskiljt från Västra Almo.

I förrgår startade vi upp med säsongens första lokalhistoriska månadsmöte i Siljansnäs. Kvällens gäst var Mats Persson som håller på med en högintressant undersökning om kyrkogården i Siljansnäs. Vi spenderade huvudparten av mötestiden med att diskutera vilka personer som ligger begravda på vår kyrkogård och som har varit speciellt framgångsrika eller utmärkande i Siljansnäs. En synnerligen delikat och svår diskussion. Mats fick en del att fundera över, och vi får se vad Mats tar med av detta i sin rapport, som planeras att komma ut senare i år.

Min skrivarkollega Pär-Erik Back har skrivit en längre artikel i tidskriften ”Svensk Filateli” med nya intressanta uppgifter och information om kraftkarlen Siljansnäs Anders. Vi hade några få exemplar av skriften till förfogande under mötet.

I övrigt behandlade vi ämnesområden som Limåns kvarnar, den nya dödboksskivan, dansband/banor och jag nämnde något om min bloggserie om Almos gårdar.

Det finns mycket som är intressant att ta upp i en grupp som denna.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Pilbondas utveckling Bergströmsgårdens uppkomst

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2015
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

