Ollasgårdarnas ursprung

2015-09-16 at 02:02 Lämna en kommentar

Almos kända historia börjar 1539 med att vi hittar Per Persson och Jon i den första kända skattelängden som berör Almo.

De var skattebönder som var skattepliktiga för det de ägde och producerade på sina gårdar. Det kunde alltså finnas fler människor i byn än just bara skattebönderna, och de kunde ha andra försörjningsmöjligheter.

Ollasgården bakom mitt garage

Ollasgården bakom garaget på PerNilsgården

I min bloggserie om Almos gårdar har jag hittills koncentrerat mig på Per Persson i Brasargården, hans ättlingar och deras spridning i byn. Nu har jag kommit fram till Jonsläkten, som startade i Ollasgården.

Jon fick två söner i början 1500-talet, och det blev äldste sonen Olof som fick överta gården. Den andre sonen Lasse byggde upp den gård, som tycks vara  Östra Almos ursprungsgård. Jag får återkomma till Lasse då jag kommer till gårdarnas utveckling i Östra Almo för att nu koncentrera mig på Olofs inflytande i Västra Almo.

Olof Jönsson, eller Oluff Ionssonn, som stavningen skrevs då, föddes på Ollasgården under 1500-talets första decennium. Hans hustru vet vi ingenting om, men paret fick tre eller kanske fyra vuxna söner tillsammans. Dessa hette Lars, Hans, Mats och Per och föddes alltså cirka under 1530-talet. Lars Olsson var troligen den äldste av sönerna och tog över gården, och hans namn skall inte förväxlas med den Lars Olsson från Näsbyggebyn, vars åkernamn Lars Olofs Hemman förekom i Almo.

Lars bekymrade mig länge eftersom han var den ende Lars Olsson som fanns i Almo under 1500- och 1600talen. Däremot ägdes åkrarna med namnet Lars Ols Hemman ”Lassoseman” vid revningen på 1730-talet bl.a. av Brasargården och Risgårdarna, men jag hittade inget samband med Ollasgården. Jag bloggade om detta för fem år sedan. Då kom jag inte riktigt rätt i mina efterforskningar, men jag har nu kommit ett steg längre.

Den Lars Olsson som ägde det åsyftade hemmanet bodde tydligen i Näsbyggebyn. Hans son Anders Larsson byggde upp Pellasgården och hans dotter Brita byggde upp den Risgård, där Lars Ols Hemman förekommer och ärvde alltså detta åkerstycke från Pellasgården. Lars Ols Hemman fanns även med bland Brasargårdens ägor, vilket kan förklaras av att den ingifte Mats Olsson från Näsbyggebyn var bror med Lars Olsson. Det blev invecklat, men det tyder på en lösning på den frågeställning som förföljt mig under flera år.

Lars Olssons bröder sökte sig söder om Ollasgården för att etablera sina egna gårdar. Brodern Hans ser ut att vara den som byggde upp min granngård Hansgården, men det får jag återkomma om i en senare blogg.

Mats kanske var en bror till Lars, men honom vet jag inget mer om, än att det fanns en Mats Olsson i Almo som betalade tiondeskatt år 1577. Om han var en av Lars Olssons bröder får kanske fortsatt gårdsforskning i Almo ge svar på.

Brodern Per är kanske den som byggde upp Smångs Hermans gård, som är granne med Hansgården. Den gården planerar jag att blogga om i morgon för att avsluta min bloggserie om Smångsgårdarna i Almo.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Lindströmsgården Hermansgården

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2015
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

