Ollasgården – En återblick

2015-09-24 at 02:21 Lämna en kommentar

Under mitt bloggande har jag haft anledning att komma tillbaka till Ollasgården vid ett antal tillfällen. Den är ju i alla fall Almos äldsta gård och är historiskt mycket intressant.

Karta 1826 Centrala Västra Almo

Karta 1826 Centrala Västra Almo.

Gårdens litterabeteckning vid storskiftet var R, där gårdsplats nummer 124 blev senare området för OllasPers. Ollasgårdens äldsta historia från 1400-talet har ni kunnat läsa om i min blogg 16 september. I andra generationen byggde en ättling upp första gården i Östra Almo, och i den tredje generationen har vi fått följa ättlingarna Hans till Hansgården litt. L och Per till Hermansgården litt. W gårdsplats 491.

Återstår ättlingen Lars i tredje generationen, som tog över gården och som jag nu får tillfälle att ta tag i. Redan i februari i fjol (2014) skrev jag en bloggserie med tre inlägg om Ollasgården: försäljningen, nya grannar, äldre historia.

OllasPers under renovering

OllasPers under renovering

Gården delades tillfälligt upp i två gårdar under 1850-talet, så att OllasPersgården blev en separat gårdsenhet, och det blev en fjärde Ollasblogg.

Nu har jag betat av den del som geografiskt ligger söder om Ollasgården, och jag får nu dra mig norrut. Vi kommer då till Risgårdarna som ligger tre på rad på den norra sidan av Nygårdsgattu, som ju borde ha hetat Risgattu. Den gamla Nygårdsgården har ju numera tyvärr adress Alviksvägen, och det är väldigt tråkigt då inte vägnamnen stämmer med vare sig historiken av vägarna och gårdarnas läge.

I alla fall, Risgårdarnas härstamning kommer från Ollasgården, och morgondagens blogg kommer att handla om det.

Entry filed under: Uncategorized.

Min flajt bokad 2015-10-06 Ris Sandbergsgårdens uppkomst

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2015
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

