GotAugust- och GotKallesgårdarna

2015-09-30 at 12:11 2 kommentarer

Norra delen av centrala Västra Almo

Norra delen av centrala Västra Almo

Den östligaste gården i Västra Almo är Gotgården, som fick littera Å på storskifteskartan med gårdsplatsnummer 501. Den ligger på andra sidan vägen av RisKarisgården (litt. Wa). Det finns bara en gård på storskifteskartan men består idag av två gårdar.

Ursprungsgården byggdes upp av Mats Ersson, född 1736, som jag ännu inte har listat ut från vilken gård han härstammar och är kanske är inflyttad utifrån. Han var soldat i rote Goth och deltog i kriget i Pommern under många år.

Mats gifte sig med Anna från Leksandsbyn Rältlindor. De fick ett överlevande barn, dottern Anna, som så småningom gifte sig med Anders från Almgårdarna. Generationerna rullade på tills det blev en förändring som kom att betyda mycket för Almobyn.

Det började med att Limå bruk tog över den äldsta gården i Östra Almo. År 1869 tog bruket in en kolarfamilj från Nybingsbo på gården för dess skötsel. Familjen hade två vuxna barn och sonen Per Johan i familjen gifte sig året efter och skaffade egna barn innan de återvände till Västra Siljansnäs. En av deras söner hette Edvard. som alltså föddes i Almo.

Dottern hette Anna Stina och hade redan en trebarnsfamilj, då hon samma år anlände till Almo. Men hon med maken Gustav Hammarbäck och tre barn flyttade in på en annan gård, KarisOllesgården. Denna familj kom att betyda mycket för Almobyn, eftersom de fick många barn och många av dom blev kvar i byn. Den största förändringen åstadkoms i de båda Gotgårdarna, där båda sönerna August och Karl gifte in sig.

Häng med nu, mina kära bloggläsare, om ni kan. August och Karl hade en syster Johanna. Hon fick en dotter Charlotta som gifte sig med mormodern Anna Stinas brorson Edvard. Ja, det är samma Edvard som jag nämnde om ovan. Deras son Klas Bergström gifte sig senare in i en av Skommargårdarna i norra Västra Almo och lade grunden till Bergströmsfamiljen i den del av byn.

GotAugust huset

GotAugust huset

Men nu är det Gotgårdarna vi ska ägna oss åt. August Hammarbäck gifte sig med Hanna i den gamla Gotgården medan brodern Karl Hammarbäck gifte sig med Karin i den nyare Gotgården, som hennes farfar Goth Anders Andersson (1816-1875) hade etablerat. Alla som bodde i de båda gårdarna fick i fortsättningen Hammarbäck som efternamn, även om gårdsnamnet Got blev kvar under lång tid, och i något fall blev kvar som efternamn.

GotKalles gården med gamla huset

GotKalles gården med gamla huset

Barnen i de båda familjerna hette i gamla Gotgården Axel (till RisPersMarias hus och Trossgården), Signe (gift till en av Gössagårdarna), Gunnar (till eget hus och sonen Tores hus), Lars, Anna Maria, Bertil (kvar på gården), Olle, Ingrid Margareta och Bengt. I nya Gotgården hette barnen Kalle (kvar på gården med barn spidda i byn), Oskar, Karin (Svödgården), Maria och Olivia.

Det var så släktet Hammarbäck kom till byn. Vi har redan träffat på namnet Hammarbäck i mina tidigare bloggar om Tross-, Svöd- , RisKaris- och Hermansgårdarna, och vi kommer i de närmaste dagarna även att stöta på namnet i StorPers- och Gössagårdarna. Sedan blir det ytterligare mycket Hammarbäck, då jag så småningom kommer att nå även den norra delen av Västra Almo med mina bloggar.

Hammarbäcksnamnet har satt en stor stämpel i Almo och namnet har i Almo sitt ursprung från de båda Gotgårdarna.

 

Entry filed under: Uncategorized.

Ris Sernfältsgården Gården Nygårds

2 kommentarer Add your own

  • 1. Pehr Jansson  |  2016-11-10 kl. 03:05

    Hej Göran

    Jag skriver för att tacka dig för dina suveräna bloggupplägg om Almos historia.

    Framförallt är jag intresserad av Gots gårdarna. Min mors farmor hette Gots Margret Persdotter Hammarbäck. Jag vet att hon var född i Almo 9 augusti 1865. I husförhörs längderna ser man inte Hammarbäck, men det var så min mormor talade om för min mor att min mors farmor hette. Jag gissade att ”Gots” hänvisade till en gård och jag förstår från det du skriver att det var rätt och att alla de som bodde på Gotsgårdarna fick namnet Hammarbäck.

    Gots Margrets mor hette Anna Persdotter (f. 2 oktober 1822, Almo 45). Från HFL vet jag att hon var gift mellan 1847 and 1875. Någon har lagt upp på myheritage.com att hon var gift med Goth Petter Persson. Om det är rätt vet jag ej. Men om det är så, gissar jag att det var så min mors farmor fick namnet Gots Margret Persdotter Hammarbäck.

    Anna Persdotters föräldrar påstås vara Ris Per Matsson (f. 1790 – ?) och Anna Matsson (född Ersdotter) 1792 – ?.

    Hursomhelst, tack för allt du skriver om Almo. Om du har mer information om dessa personer vore det mycket kul.

    Pehr Jansson

    Austin, Texas, USA

    pehr@thejanssonfirm.com

    Svara
  • 2. Göran  |  2016-11-12 kl. 03:32

    Tack Pehr, för ditt intresse för Gotgården i Almo!

    Trevligt att få höra från en Almoättling från ”over there”! Förresten hur kan du skriva på en sådan perfekt engelska? Det är ovant att se bland de svenska ättlingarna i Amerika.

    Först om din mors farmor, som du kallar Goth Margret Persdotter Hammarbäck. Goth eller Got kommer av soldatnamnet Gothe från gårdens grundare soldat Mats Ersson Gothe, född 1736 eller 1733 (olika källor ger olika information). Margret kallades senare i kyrkböckerna Margeta eller Margareta Persson medan hennes äldre systrar Brita och Anna tydligen fick heta Persdotter på gammalt vis.

    Margret fick aldrig heta Hammarbäck. Det namnet kom till Gotgården först genom Margrets bror Anders Perssons (6 okt 1852 – 30 dec 1909) dotter (H)anna Andersdotter, som gifte sig med August Hammarbäck, som du ju känner igen från min blogg.

    Din mors farmor kallar jag alltså som barn Got Margeta Persdotter. Jag har en notering att hon flyttade från Almo till Ljusdal och som gift fick efternamnet Brunte. Sedan vet jag inget mer om henne, så det var ju intressant att du dök upp med dina uppgifter.

    Jag är också nyfiken och ställer nu följande frågor till dig:
    • Vad hände med henne efter flytten till Ljusdal?
    • Vem gifte hon sig med?
    • När emigrerade paret till Amerika?
    • Vad hette din morfar och vem gifte han sig med (det var kanske han som emigrerade?)?
    • Vad heter (hette) dina föräldrar?

    Hälsningar från Sydindien

    Göran

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


september 2015
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

