Södra Västra Almo

2015-10-04 at 02:24 2 kommentarer

I min bloggserie om gårdarna i Almo by i Siljansnäs har jag hittills bara gått igenom hur gårdarna i södra Västra Almo uppkom och utvecklades.

Almo består egentligen av två geografiskt väl åtskilda hol- eller klungbyar Västra och Östra Almo. Den äldsta delen finns i Västra Almo men redan i den andra definierade generationen i början av 1500-talet uppstod även Östra Almo, och de båda holbyarna är i stort sett lika gamla.

Skiss 1954 centrala Västra Almo

Skiss 1954 centrala Västra Almo

Västra Almo har under 1500 till 1700-talen utvecklats och expanderat ringformat utifrån ett givet centrum och är därmed en typiskt holby. Det givna centrumet har från början varit den nuvarande majstångsplatsen, kring vilken de tre äldsta gårdarna Ollas, Brasar och PerNils från början har samlats. Innan platsen under senare tid blivit majstångsplats har där stått byskolan, och tidigare innan en skola fanns i byn stod där en gästabudsbyggnad, som vi skulle kunna kalla dåtidens bystuga. Västra Almos egentliga mittpunkt har genom seklerenas lopp alltid funnits på samma ställe.

Från och med mitten av 1700-talet började den fortsatta expansionen i byn bli av mera långsträckt radbybetonad karaktär längs huvudvägen norrut i byn. Det första hoppet från Västra Almos södra bykärna blev Skinnargårdens uppbyggnad under 1720-talet, vilket utmynnade i ytterligare någon granngård, de två Skommargårdarna.

I början av 1800-talet tillkom en gårdsgrupp med Grophansgårdarna kring vägskälet Alviksvägen-Skinnargattu. Dessa gårdar började byggas upp under 1820-talet, och de är alla uppsprungna ur samma släkt.

Västra Almo sett från Almgattu (Alviksvägen)

Västra Almo sett från Almgattu (Alviksvägen)

Inom södra Västra Almo har jag definierat vissa geografiska gårdsgrupperingar, som är svårt och egentligen vanskigt att göra, eftersom gårdarnas ursprung flyter in i varandra, och ibland blir inte indelningen helt rättvisande. Det är ju två fädernegårdar involerade i varje nytt äktenskap, och i vårt förflutna paternalistiska samhälle har oftast det manliga ursprunget fått bli referensen till gårdsgrupperingen.

Som fem huvudgrupper har jag behandlat Brasar-, Bond-, Smångs-, Hans- och Risgårdarna, där de tre senare grupperna egentligen är undergrupper av Ollasgårdar.

De något nyare gårdarna i södra Västra Almo har blivit de som tillkommit i nordost mot öster Got-, Nygårds-, Storpers och Gössagårdarna, där de tre senare är granngårdar.

I och med den här bloggen har jag klarat av södra Västra Almo. Fortsättningsvis ska jag först ägna mig åt Grophansgårdarna för att sedan dra vidare norrut i byn, innan jag förhoppningsvis kan ta tag i gårdarna i Östra Almo.

Men först ska jag resa ner till mitt hus, min plantage, mina hundar och min motorcykel i Kerala i Sydindien för att vara där under fem månader. Efter det ska solen ha börjat värma igen efter de långa vintern i Almo och välkomna mig tillbaka till byn igen.

På tisdag, i övermorgon, kommer jag att ta flyget från Arlanda. Jag kommer att fortsätta att blogga, så häng gärna kvar till min fortsatta bloggning. Först blir det mycket om det privata livet, men sedan räknar jag med att fortsätta mina bloggar om de återstående gårdarna i Almo.

I förrgår satte min blogg nytt rekord i antal visningar under ett dygn. Det blev 149 visningar under 24 timmar, alltså ungefär sex visningar i timmen. Jag trodde att jag skulle tappa många läsare av min blogg, då jag började med mina torra utredningar om Almogårdarnas historia, men det har istället inneburit att många nya läsare har tillkommit.

Jag tackar för uppmärksamheten och välkommen till en fortsatt inblick i mitt liv i Kerala!

Entry filed under: Uncategorized.

Gössagårdarna Gården Hammars

2 kommentarer Add your own

  • 1. karin dalin  |  2015-10-05 kl. 08:54

    En hälsning från Tunisien:jag läser din blogg med stort intresse,det du skriver om gårdarna i Almo är så bra ! Man känner sej lite närmare ”hemma” när man läser dina trevliga bloggar. Karin i ett fortfarande sommarvarmt Borj el Amri.

    Svara
    • 2. Göran  |  2015-10-05 kl. 09:29

      Tack Karin för din trevliga Tunisienhälsning från Borj el Amri. Det är uppmuntrande, och det är roligt att bloggen även når Näsfölk i förskingringen. Hör av dig då du kommer hem till Fornby nästa sommar eller då du kommer planerar att åka dit! /Göran

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



