Vår nyfikna tornuggla

2015-10-11 at 08:21 Lämna en kommentar

Åter en klar vacker solskensmorgon efter ett nästan regnfritt dygn.

Det är söndag morgon, och jag vaknade till musik från en av kyrkornas högtalare nerifrån byn. Det är lika varje söndag, och är en av ingredienserna i det som tillhör det vanliga livet här uppe på kullen.

I natt gick jag för en stund ut på terrassen och lyssnade till lugnet och friden och beundrade ljusen nerifrån stan. Att vara så nära det livliga brusande civiliserade samhället, men ändå känslan av att vara mitt naturen så långt bort, för hit når inga ljud från stan. Undantaget är då ett flygplan avgår eller landar cirka 10 km från oss fågelvägen.

Vår tornuggla är fortfarande kvar och kommer nog att häcka på takutsprånget i år igen. Den satte sig i ett träd 10-15 meter från mig, där den satt och spanade in mig med sitt nyfikna vackert utskurna ansikte helt oberörd av att jag var lika nyfiken att titta på den.

Vi iakttog varann under cirka 10 minuter innan den lyfte på vingarna och satte sig på vårt hustak. Den ser lite hemtam ut och är ett fint tillskott bland det övriga livet omkring oss.

Entry filed under: Uncategorized.

De svarta skalbaggarna Deepu, vår ”gårdskarl”, och min frukost

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



