Deepu, vår ”gårdskarl”, och min frukost

2015-10-12 at 06:47 Lämna en kommentar

Mina bloggföljare har under åren blivit familjära med Deepu.

Han var ju bara tre år gammal, då han flyttade in i ett litet lerhus på vår plantage med sin bror och sina föräldrar. Fadern var vår gummitappare en tid men övergick mer till att bli vår trädgårdsmästare innan han pensionerade sig.

Deepu har alltså en lång bakgrund med oss, likaväl som Ambili hade innan hon tragiskt drunknade med sin dotter i en stenbrottsdamm intill vår plantage. Sedan har vi även vår Suresh, som vi fortfarande använder oss av då och då. Både Ambili och Suresh jobbade för oss i Kathmandu, då vi var där. Suresh, som var min chaufför i Kathmandu, får jag anledning att återkomma till i en blogg framöver igen.

Deepu, Ambili och Suresh har med andra ord varit tre goda trotjänare, och det är roligt att ha så mångåriga medarbetare kvar och omkring oss . Det stora beklagliga undantaget är Ambili, som gick bort, då hon fortfarande jobbade med oss.

Sedan Geetha och jag lämnade Mukkunni Hill i vintras/våras är det Deepu som har varit här och hållit ställningarna. Han är både bra och dålig som gårdskarl, men han är den som vi mest kan lita på, och det är det viktigaste för oss. Sedan har han en bror Dilip, som är duktig både som snickare och kock, och vi anlitar honom för bådadera vid behov. Det går bra att ha brödraparet tillsammans uppe på ”hillen”.

IMG_1624 DeepuDeepu börjar sin arbetsdag ganska tidigt med att fixa vår frukost, så att den står på bordet vid sjutiden på morgonen för att sedan diska av, städa och fixa lite av varje vad gäller husets underhåll. Han sköter dessutom basinköpen till vår mathållning, så att vi alltid kan ha färska frukter och kokosnötter på bordet.

Kokosnötter vill vi inte gärna vara utan. Deepu ser till att jag har min kokosnöt på frukostbordet, så att jag kan dricka ur vätskan med ett sugrör. Sedan klyver han nöten, och jag kan äta resten av det vita innehållet med sked. Lyxigt gott! Dessutom är kokosnötvattnet njurstensdrivande och bra för mig.

Att Deepu tar hand om köksregionen, är det som mest skämmer bort mig, då jag är i Kerala. Deepu har utvecklats och har blivit bättre på att ta hand om köket för varje år som går. Då jag återkommer till Almo blir det lite som det blir i köket, och bara det allra nödvändigaste blir gjort. Matlagning har jag egentligen slutat med.

Som gammal pensionär tycker jag gott, att jag kan unna mig den här lyxen, då jag är i Kerala.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vår nyfikna tornuggla Naturstigen uppsnyggad

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



