Smyrnakungsfiskare i poolen

2015-10-20 at 05:11 Lämna en kommentar

Inom plantagen har vi ett stenbrott, som numera är inaktivt.

IMG_1639 Stenbrottet uppifrånIstället har vi en rejäl och vacker damm, som jag lite skämtsamt kallar vår swimmingpool. Det är en härlig miljö, unikt avlägsen från alla övriga människor, där vi skulle kunna plaska omkring utan att vara störda av andras blickar.

IMG_1631 Stembrottet i grön miljö 1Ifjol planterade vi in fisk i dammen, men jag har inte prövat att försöka fiska ännu. Däremot kom ganska snart en smyrnakungsfiskare (white-throated kingfisher på engelska) och den trivs väldigt bra invid dammen. Jag undrar lite över det svenska namnet. Är det för att den arten finns bara i Turkiet inom Europas gränser?

Idag satt den emellertid i ett träd strax utanför mitt sovrumsfönster och lät ljudligt höra av sig. Det är en vacker fågel att titta på men även trevlig att lyssna till.

Jag välkomnar den in bland övriga körmedlemmar i blandningen av läten och naturliga ljud omkring oss.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Väderstabilisering Fyllda vattentankar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



