Bambutunneln

2015-10-24 at 05:33 Lämna en kommentar

Då man kör in mot framsidan av huset åker men i en liten kort tunnel.

IMG_1649 BambutunnelnJa, åtminstone en tunnelliknande formation av bambu som växer ut över vägen och ger karaktär åt infarten. Den bambun har nu stått där under 30 års tid och den håller sig lika vacker hela tiden.

IMG_1650 BambuklunganI mitt första arbete i Vietnam 1975 kom jag i en första kontakt med de stora bambuskogarna av olika bambuarter. Jag lärde mig att tycka om denna stora gräsväxt, som vi svenskar stod främmande inför vid vår ankomst. Vid den tiden var det dessutom bara ett fåtal rapporter skrivna om nyttjandet av denna fantastiskt rika flora.

Den var en alldeles utmärkt råvara för pappersindustri med sina långa fibrer och allmänt använd i olika redskap och huskonstruktioner. Dessutom fick jag lära mig att tycka om bambuskott i den vietnamesiska maten.

Numera har jag bambu bara som prydnadsväxt både utom- och inomhus.

I morgon tänker jag börja blogga om Grophansgårdarna. Det är en fortsättning av min bloggserie av beskrivningar om gårdarna i Almo.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Råttjägare saknas Grophansgårdarna

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



