Turförberedelser

2015-11-19 at 04:13 Lämna en kommentar

December är en högsäsongsmånad för turister till Kerala.

Även i år kommer ett besökande gäng svenska vänner, och under ett par dar har jag spenderat en del tid på förberedelser inför deras ankomst den tredje december. Eftersom min blogg även är en form av dagbok för mig inkluderar jag här lite onödigt detaljerad info för mina bloggläsare. Ni får gärna skumma!

Årets nya aktivitet är en tvådagars djungelvandring med utgångspunkt från Neyyardammen. Det är Wild Life Department som sköter organisationen, och jag var i förrgår över till AssCF Sunil Sahadevan och gick igenom några detaljer. Dan innan var jag över till Neyyar Range Office och träffade Ass.WL Officer A.T. Joshi och hade ett mycket positivt samtal. Troligen kommer sedan guiden Krishnankutti att vara med oss på vandringsturen. Han känner jag något sedan tidigare som en ivrig och kunnig fågelskådare.

Turen börjar med en 21 km bilresa österut till Neyyardammen från Mukkunni Hill. Därifrån gör vi en 40 minuters båttur på Neyyardammen till Kumbi Camp. Där går vi direkt vidare fem kilometer till Meenmuti djungelcamp lite längre in i nationalparken. Där finns en förläggning med sängar och nödvändiga faciliteter och en kock som fixar middag och frukost åt oss. Jag har aldrig tidigare gjort just den här vandringen, så det ser jag fram emot.

I Kovalam har jag för första gången bokat rummen på det hotel som drivs av svenska Gun. Vi ska väl testa.

Sedan blir det mesta det vanliga och mycket upplevelserika stuket, som jag tycker att ingen ny turist till Kerala ska missa. Det innebär båt på backwaters, bergen kring Thekkady, teplantagerna i Munnar, intressanta staden Cochin och sedan lugna livet på havsstranden i Varkala.

Något att se fram emot för de som har turen att få vara med på turen.

Entry filed under: Uncategorized.

JonesErikgården Smångsgårdarna i norra Almo

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2015
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

