Västra och Östra Almo i perspektiv

2015-11-23 at 06:45 Lämna en kommentar

Den 24de juli började jag skriva bloggar om Västra Almos gårdshistoria.

Det tog mig fyra månader att skriva med utgångspunkt från mitt redan preliminärt färdigställda forskarmaterial om dessa gårdar. Forskarmaterialet är det få som orkar tillägna sig, och det var meningen att jag skulle populärframställa gårdarnas utveckling.

Trots den intentionen blir det ibland väl så tung läsning, men förhoppningsvis har jag lyckats få med tillräckligt med lättläst material, så att mina läsare fått behållning av bloggarna. Åtminstone visar min läsarstatistik på ett betydligt ökat läsarintresse sedan jag började med gårdsbloggarna. Dessutom har jag fått mycken positiv respons från dessa som trillat in på min blogg, och jag har fått många värdefulla och upplysande kommentarer. Det har varit inspirerande.

Del av Östra Almo "Backen"

Del av Östra Almo ”Backen”

Efter att ha avslutat min beskrivning av gårdarna i Västra Almo, ska jag nu gå vidare med Östra Almo. Jag har föresatt mig att de gårdsbeskrivningarna ska vara klara, innan jag återvänder till Sverige i början av mars.

I min blogg 24 juli skrev jag som inledning att

”Östra och Västra Almo är två typiska holbyar med kvarvarande genuina bykärnor, vilket kulturarkitektoniskt är ganska unikt.

Den östra bydelen har klarat sig bra från den byggnadskulturella förstörelse den västra bydelen har råkat ut för, men den har å andra sidan råkat ut för förstörande bränder vid ett antal tillfällen. Västra Almos bycentrum har varit förskonad från större bränder, men den har istället råkat ut för kulturförstörelse lite av, men givetvis i betydligt mindre skala, en motsvarighet till Stockholms Klarakvarter.”

Det var stora ord att jämföra med Klarakvarterens rivning, men i båda fallen gällde det avlägsnandet av det gamla samhällets kärna, även om fallet med Almo bara gällde en liten by, men som dock hade en ålderdomligt kulturintressant struktur. Inte bara hade utan, trots medveten förstörelse, fortfarande har så mycket kvar, att byn fortfarande betraktas som rikskulturhistoriskt intressant.

En stor del av förstörelsen i Västra Almo har sin bakgrund i trafiktekniska förbättringar. Detta hade lätt gått att undvika genom att den nya vägsträckningen genom byn, som beslutades om under 1950-talet, hade blivit genomförd. Nu är marken för vägsträckningen avsatt som allmän mark, men det blev inget av med genomförandet av dessa planer. Tyvärr!

I morgon ska jag gå tillbaka 500 år i Östra Almo. Det var då det började.

Entry filed under: Uncategorized.

Nytt från Mukkunni Hill vecka 547 Östra Almos första gårdar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2015
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

