En regnig morgon …igen

2015-12-08 at 02:29 Lämna en kommentar

Ja, det är ingen ordning på ankomsten av torrtiden.

Regnen fortsätter att skvala på, som om det vore monsuntid. Jag brukar betrakta december månad som en solsäker månad med härligt bra väder. I år har det slagit slint, men nu ser tio-dygnsprognosen lite stadigare ut med full sol och ingen regndroppe under de senaste dagarna av perioden.

Själv trivs jag med detta regniga klimat, eftersom regnen ser till att vi har behagliga temperaturer. Eftersom kroppen fortfarande var lite mör efter djungelpromenaden, satte jag mig igår ner i godan ro med ”Blå stjärnan” och läste igenom halva boken. Som vanligt uppskattar jag Jan Guillous underhållande skrivförmåga, och boken gav god valuta för de timmar jag ägnade mig åt den.

Men en turist ser regnandet med lite annorlunda ögon, och det är synd att solen håller sig borta bakom molnen.

Nu får våra gäster klara sig på egen hand, och de vet vad som förestår. Efter gårdagens tur de åtta milen ner till Indiens sydspets kände de sig mycket nöjda. Vädret var lite bättre i den delen av landet.

Idag tar den inhyrda minibussen dom upp till Alappuzha och till husbåten som ska ta dom ut på Vembanad Lake på deras backwater tour med övernattning i båten. Det är alltid en höjdare för alla turister som besöker Kerala.

I morgon bär det sedan vidare till Thekkady upp i bergen ett par dar, teplantagernas Munnar ett par dar, pittoreska staden Cochin ett par dar, innan jag återförenar mig med dom på Varkala Beach ett par dar. Sedan återstår för dom hemresan till Sverige, medan Geetha och jag blir kvar några månader till. Kerala har mycket av skönhet  och upplevelser att bjuda på.

Jag har skickat ut mitt personliga årsbrev på svenska. Har du inte fått det så återkom till mig med en mejl, så kan jag bifoga det i returen. Den engelska versionen kommer något närmare jul till min mera internationella vänkrets.

I morgon tänker jag att efter mitt skrivuppehåll fortsätta med min bloggserie om gårdarna i Östra Almo. Det är den intressanta BackMatsgården som står på tur.

Entry filed under: Uncategorized.

Abba och Jan BackMatsgårdens uppkomst och fall

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2015
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

