BackMatsgårdens uppkomst och fall

2015-12-09 at 06:47 Lämna en kommentar

Det är dags att fortsätta min historiska beskrivning av gårdarna i Almo, där jag håller på med den norra delen av Östra Almo. För en vecka sedan gjorde jag en återblick över mina tidigare bloggar om Östra Almos gårdar.

Idag har jag kommit fram till den gård som byggdes upp av dottern Kerstin Persdotter född 1666 till Back Per Persson I i den gamla BackPersgården. Hon gifte sig med Mats Persson från okänd by men båda avled då de var i 35-årsåldern och deras son Erik fortfarande var barn. De höll då på att bygga sin nya gård, som Erik sedan fick vara med och färdigställa.

Erik Matsson 1687-1767 var 22 år, då han gifte sig med två år äldre Kerstin Larsdotter från Alvik. Ende sonen Mats gifte sig med Brita Olsdotter från Alvik och tog över gården. Åter deras ende son Erik gifte sig med Anna Andersdotter från Björken, och det var meningen att de skulle ta hand om gården.

Erik Matsson 1750-1782 dog emellertid redan vid 32 års ålder, då deras son Mats var bara ett år gammal. Istället blev det systern Anna Matsdotter 1746-1827 som tog hand om gården tillsammans med maken Erik Larsson från Djäkengården i Mon.

Så kom olycksåret 1792. Jag har vid två tidigare tillfällen bloggat om den stora branden år 1792, då två gårdar brann ner till grunden på Backen i Östra Almo. Då visste jag inte vilka gårdar det handlade om, men jag har nu lyckats identifiera dessa och vilka personer som då blev hemlösa.

I en artikel om branden i Inrikes tidningar omtalades att 13 personer blev hemlösa. Av dessa kom två från BackPellasgården, änkan Margeta och hennes sondotter Margeta född 1787.

Från BackMatses blev 11 personer hemlösa. Det var fem vuxna syskon med sina familjer

  • dottern Anna med make och fyra barn (6 personer)
  • avlidne sonen Eriks hustru Anna med deras son Mats  (2 personer)
  • vuxna ogifta systrarna Kerstin, Brita och Karin (3 personer).

BackMatsgården byggdes inte upp igen, men BackMatsnamnet levde vidare genom Erik och Annas son Mats.

Om det kommer jag att blogga i morgon.

 

 

Entry filed under: Uncategorized.

En regnig morgon …igen BackMatsgårdens fortsättning

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2015
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

