Min natt med Indira Gandhi

2015-12-18 at 04:12 Lämna en kommentar

Våra gäster från Almo sitter nu på flyget hem till Almo.

Julfirandet ligger för dom bakom knuten, men skidåkningen blir det sämre med, åtminstone under den närmaste tiden. Först måste vi se lite kyla och snö i prognoserna.

Bara Geetha har kommit ur sängen ska vi inta vår favorit tibetansk frukost. Bilen som ska ta oss hem kommer klockan tio. Morgonen är mulen och några små regnstänk kommer nerdroppande. Så länge vi hade gästerna här var det idel solsken i Varkala.

Premiärminister Modi kom och åkte vidare i ett högt tempo. Är man i regeringsställning är man oerhört välbevakad. Det kom mig att tänka på ett tillfälle år 1977 då jag fick en ofrivillig natt med Indira Gandhi. Åtminstone var det mer ofrivilligt för henne än för mig.

Jag var på ett korttidsjobb i Nepanagar i delstaten Madhya Pradesh i Indien med en finsk kollega från Jaakko Pöyry. En dag kom Indira Gandhi på valturnebesök till staden. Hon var då i oppositionsställning och skulle tala på stadens stora arena under kvällen. Jag tog givetvis detta tillfälle i akt att få lyssna på henne, och jag blev erbjuden en VIP-plats uppe på podiet.

Efter avslutat tal satte hon sig i sin bil och jag satte mig i min jeep, som var nästan identiskt lika som hennes ledarbil. Av någon underlig anledning råkade min jeep hamna mellan hennes bil och hennes ledarjeep, så att hennes bil började följa min jeep istället för sin ledarjeep. Hela vägen ända till mitt gästhus där jag bodde!

Först då upptäcktes fadäsen, och Indira förklarade frankt, att hon var för trött att åka till ett annat gästhus, och hon blev kvar i grannrummet i mitt gästhus över natten.  Jag fick en mycket välbevkad natt på andra sidan väggen där hon sov.

Nästa morgon hade vi frukost tillsammans på tu man hand plus min finske kollega. Det hade nog inte hänt om hon varit i regeringsställning!

Entry filed under: Uncategorized.

Adjö till Johnny & Co SkommarOlles Boléns

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2015
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

