Uggleungar och nya valpar

2015-12-22 at 03:02 2 kommentarer

I förrgår skrev jag om att jag misstänkte, att tornugglehonan låg på ägg.

IMG_1766 Honan och två ungarDet var mer än så. Då jag fotograferade boet i mörker med blixt nerifrån terrassen fick jag till min förvåning se tre par ögon sitta i boet, honan med två ungar.

Ugglehanen i "sin holk"

Ugglehanen i ”sin holk”

De har onekligen varit tysta däruppe i takutsprången ovanför mitt sovrumstak. Jag har tidigare år hört ungarnas ivriga läten då det har varit dags för mat, men i år har det varit tyst vid dessa tillfällen.

Vid skymningen igår kväll gick jag ut på terrassen igen och iakttog ugglefamijen. Alla fyra var ute och de två ungarna höll på med sina flygövningar. Efter många tveksamheter kastade sig den ena ungen ut från huset och insåg att vingarna bar honom. Den andra viftade med vingarna men tvekade och lyckades inte komma till skott med det avgörande hoppet. Efter flera halvmesyrer hoppade den snopet tillbaka in i boet och blev kvar där. I kväll är det nog dags.

Vår tik ”Tjejen” har bevisligen fått valpar. Hon kom på ett stressat snabbesök i samband med middag igår kväll. Då hon kom blev det ett väldigt liv på de andra hundarna för att göra mig uppmärksam på hennes ankomst. Hon åt fort, hade bråttom att lämna husverandan och fick under några korta minuter sällskap med Kalle på väg bort till valparna. Fortfarande vet vi inte vart hon har fött sina valpar, men det brukar vara strax i närheten.

Vid mörkrets inbrott fick vi även besök av en katt eller ett vilt mindre djur i motsvarande storlek intill husets framsida. Det blev full fart på valparna.

Det händer mycket omkring oss dessa dagar och nätter.

Entry filed under: Uncategorized.

StorMatsgården KarisOllasgården

2 kommentarer Add your own

  • 1. Inga-Lill  |  2015-12-22 kl. 09:50

    Oh hoppas valpar o tik mår bra❤Hur snart brukar de våga ta med o visa upp dem? Inga-Lill 

    Skickat från min Samsung-enhet

    Svara
    • 2. Göran  |  2015-12-22 kl. 09:55

      Nu vet vi vart valparna finns. I en klippskreva i vårt B-block invid poolen. Tjejen ser till ingen kommer i närheten ännu. Vi får nog vänta en vecka till.

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2015
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

