Nytt från Mukkunni Hill vecka 553

2016-01-02 at 05:31 Lämna en kommentar

Inte en regndroppe under hela veckan. Solen bränner intensivt mest varje dag. Dygnsmedeltemperaturen stiger sakta, men de behagliga nätterna håller den nere på en behaglig nivå.

IMG_1831 Bed on the verandaGeetha har flyttat ut sin säng på verandan. Där sover hon bäst med myggnätet över sig. Frisk extra syresatt luft från fikusträdet ovanför ger extra god sömn. Det är lätt att somna till de sövande ljuden från de olika omgivande syrsorna i omedelbar närhet.

Det blev en lugn nyårsafton för Geetha och mig ensamma på Mukkunni Hill. Ja, Geetha hade en gammal väninna Jayshree på lunch. Hon bor i London och hennes dotter är tillfälligt här som filmproducent, så de hade en del att prata malayalam om, då jag drog mig lite mera i bakgrunden.

Nyårsdagskvällen var vi på ett stort nyårsparty med läcker indisk mat tillsammans med lite mer prominent folk i stan. Dessa tillfällen skapar intressanta kontakter med folk vi inte möter så ofta.

Då jag häromdagen satt vid mitt skrivbord i mitt sovrum klättrade en apa ljudlöst in genom ett av mina öppna fönster på andra våningen. Den eftertraktade en stor kakburk invid min säng, och den lyckades öppna skruvlocket, innan jag upptäckte dess närvaro, då det avskruvade locket ramlade ner på golvet. Skickligt att tyst smyga sig in och ännu skickligare att så elegant skruva upp locket på burken! Det måste den ha lärt sig tidigare någonstans.

Bambuskottet  har under veckan växt 1½ meter till och har nått en bit över övre räcket i atriumet. Jag är fascinerad, och det kommer att ge en ny dimension av grönska.

Fikusträdet på framsidan håller på och släpper sina gamla mörkgröna löv och nya fräscht gröna har snabbt vuxit fram. Här kommer lövfällning och skottsprickning ungefär samtidigt.

Alla tre uggleungarna är nu flygga. Det tog lite tid för den tredje ungen, men den klarade av det. De lämnar nu boet och drar sina egna färde.

Tjejens valpar är fortfarande gömda i det fördolda.

Livet går vidare omkring oss.

Entry filed under: Uncategorized.

Gott Nytt År 2016 MorPersgården på Backen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


januari 2016
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

