Bränder på Backen

2016-01-08 at 01:47 2 kommentarer

IMG_1832

Bebyggelsen i Östra Almo har råkat ut för tre stora bränder, en i vardera av de senaste tre seklerna. Vad som hände innan 1700-talet vet vi ingenting om. Alla bränderna hände på det mycket tätbebyggda Backen, där det fanns ett gytter av gamla torra trähus.

Västra Almo har helt förskonats från större bränder som involverade flera gårdar. De två största bränderna där har varit, vad vi känner till, då Hans Anders Anderssons gård brann ner år 1913 på den plats vi nu har ”Edvingården” och 1945 då Svödgården brann ner och inte återuppbyggdes.

Dessutom har vi haft två industribränder, vilka jag har bloggat om tidigare. Det gällde den gamla ångsågen 1911 och den i tjärugnarna 1945, då även hela Svödgården följde med i eldhavet.

I Östra Almo försvann BackMatsgården 1792, BackOlles 1834 och 1927 försvann Gamla Backhansgården. Ingen av dessa byggdes upp igen. Andra gårdar som brann ner men återuppbyggdes var BackPellas (1792), KarisNybergs (1834) och Nya Backhansgården (1927).

Den senaste av dessa tre bränderna kommer folkminnet ganska väl ihåg. Angående branden 1834 säger oss folkminnet, att det var då BackOlles brann ner, men branden 1792 har helt försvunnit ur folkminnet. Det förvånar mig att en så stor händelse i byn på drygt 200 år raderats ut så fullständigt ur ”byns medvetande”.

Det förvånar mig än mer att jag inte har hittat någon notis om dessa två senare bränder varken i någon lokal tidning eller något omnämnande av händelsen i någon kyrkbok eller annan officiell handling.

Det var då jag stötte på den artikel i Inrikes Tidningar jag bloggade om i september 2010, som jag fick en första antydan om, att den branden hade hänt. Sedan skrev jag ytterligare en blogg i juni 2015, då jag sammanfattade hur mycket vi visste då. Fortfarande visste jag inte vilka gårdar det angick.

december 2015 skrev jag ytterligare en blogg. Då var jag klar över vilka gårdar som brunnit ner och vilka människor som blivit hemlösa. Det var inspirerande och fascinerande att leta fram den informationen.

Däremot har jag inte hittat någon tidningsuppgift om de två senare bränderna. De uppgifter jag fått tag i grundar sig på vad andra bybor har informerat mig om. Det innebär att det är mycket knapphändig information tillgänglig, som i stort sett bara säger att bränderna har hänt. Det skulle onekligen vara intressant att få veta mera.

De tre brändernas vådor omfattade sex helt nerbrunna gårdar på Backen av de fjorton gårdar som då existerande. Dessutom var det även byggnader som brann ner i närliggande granngårdar. Det innebär att nästan 50% av beståndet av gamla kulturellt värdefulla byggnader försvann.

Ett försvunnet kulturarv!? Trots den förlusten betraktas det idag existerande beståndet av byggnader på Backen som ett unikt kulturarv värt att bevara. Den ersättningsbyggnation som utfördes under första halvan av 1800-talet var tydligen så välgjord, att dessa byggnader bevarades lång tid och blev med tiden nya kulturminnen.

En tankeställare!

Entry filed under: Uncategorized.

Nya Backhansgården Gårdarnas utveckling 15-1700-talen i Östra Almo

2 kommentarer Add your own

  • 1. Ingrid  |  2016-01-08 kl. 09:11

    Det har varit ytterligare en brand i östra Almo. Ladugården hos Boléns brann ner (vilket år vet jag inte, kanske på 1980-talet). Det byggdes upp en ny och den gamla nedbrunna byggdes upp men användes inte som ladugård nåt mer. Ägaren då hette Bengtsson.

    Svara
    • 2. Göran  |  2016-01-08 kl. 10:19

      Fint Ingrid! Den branden har jag inte noterad, dock att ”gammelstuggu” hos Oskarssons brann ner i juni 1967

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


januari 2016
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

