Nytt från Mukkunni Hill vecka 605

2016-02-07 at 03:31 Lämna en kommentar

Vecka efter vecka är det samma sak. Samma väder! Inte en droppe regn under veckan som gått.

IMG_1898Men den här gången ser det ut att kunna komma en skur på torsdag om vi har tur enligt den nyaste niodygnsprognosen. Nu är det verkligen dammigt och torrt, och en regnskur skulle göra underverk ute i naturen, och det är ju normalt att det kommer ett par mindre skurar under februari månad.

Under nätterna har jag numera flyttat in i Geethas luftkonditionerade sovrum. Nu känns det ytterst behagligt med den artificiella kylan, men samtidigt innebär det en viss instängdhet, som tar bort alla de välkända nattliga ljuden i naturen utanför huset. Inte utan att jag saknar dom, så det händer att jag börjar natten med luftkonditionering och kryper sedan tillbaka till mitt eget sovrum, där jag har alla fönstrena öppna och kan njuta av att den härliga nattluften i ett lätt korsdrag.

Nu är det bara fyra veckor kvar innan jag flyger tillbaka till Sverige. Dagarna fullkomligt springer iväg, och känslan är som vanligt att det vore fint att få stanna några veckor till. Men så är det ju alltid, vilket datum jag än bestämmer mig för att resa.

Foto från gästen Lillemor

Foto av gästen Lillemor från Magnolia Guesthouse i Varkala

Inbjudningarna till Mukkunni Hill är avklarade för den här gången, och det var en trevlig 1½-veckoperiod med mycket glam och god mat. Vi fick dessutom god användning av vår jättestora swimmingpool, och den blev enormt uppskattad. Nu gäller det att ta bort de två extrakilona som jag gick upp, men det är lättare då det är vanlig vardag.

Vi har fått konkurrens om den fisk vi har planterat in i poolen. Senast har ett storskarvpar insett potentialen. Genom att bubbelklicka på Lillemors bild kan ni se lite av deras avföringsresultat som två vita ränder i vattenbrynet ovanför mitt huvud. Redan innan har ju även Smyrnakungsfiskaren etablerat sig och ivrigt förser sig av fiskbeståndet, så visst har vi fått konkurrens om fisken.

Lite svensk mat är det alltid in i det sista. De sista resterna med några skivor leksandsbröd, en halv tub Kalles och den sista matjessillen går åt under de närmaste dagarna.

I år har jag dessutom prövat några av de få delikatesser som börjar sippra in till den här staden. Det blev en irländsk Kerrygold cheddar och en tysk Heinrichsthaler emmentaler. Gott och dyrt, 298 kr/kilot!

Men visst är en Västerbotten godare för en svensk tunga.

Entry filed under: Uncategorized.

Äldre undervisningslokaler i Almo Almo nya skola startar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2016
M T O T F L S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  

