De sista folkskollärarna i Almo skola

2016-02-13 at 07:05 Lämna en kommentar

Då jag med mina föräldrar och äldre bror Rune flyttade hem till Almo år 1952 började jag femman i Almo skola. Jag var genomsyrad Almobo redan från början eftersom mina föräldrar båda kom från gamla Näsbymålstalande byar och jag hade spenderat varje sommar- och jullov i Almo, där jag redan hade flera vänner.

Folkskollärare var då sedan ett år tillbaka Folke Rågfeldt, som hade sin uppväxtbakgrund i Leksandsbyn Häradsbygden. Jag tror att det var i Almo skola, som han fick sin första tjänst efter sin lärarutildning. Den tjänsten behöll han under 14 år från höstterminen 1951 till vårterminen 1965. Folke med sin familj var den förste läraren som bodde i den nya lärarbostaden.

Efter fyra år vid Västbergaskolan i Stockholms nyare bostadsområden åt Södertäljehållet var det en omställning att komma till den lilla byskolan i Almo. I Almo hade då ingen tidigare elev gått vidare till högre studier, vilket innebar att börja i realskolan i Leksand. Gymnasieutbildning i Borlänge var det aldrig någonsin på tal om för en elev från Almo skola.

Med ung, nyutbildad och inspirerad lärare kom nya tider för hans första elever, och redan efter hans första lärarår var det två som fortsatte studera vid Leksands fyraåriga samrealskola. Det var Uno Backhans från Backhansgården och Sören Bergfäldt i SkinnarMatsgården, där hans föräldrar hade hyrt in sig.

Efter hans andra lärår dubblerades det antalet till fyra elever med Algot Land från Landtyskgården, Ove Mattsson från Löfbergs, Gun-Britt Nygårds från StorPersgården, och jag från PerNilsgården. Vi tog realen 1958, men ingen av oss fyra eller de två tidigare eleverna året innan gick vidare till vidare till gymnasiet. Jag blev senare den ende av de elever som utbildat sig vid Almo skola som har tagit en universitetsexamen. Det var civilekonomutbildningen vid Uppsala universitet år 1974.

Det är något frapperande att det bland dessa sex elever från Folkes första två lärarår i Almo inte fanns någon, som kom från gårdarna Brasar/Göstas, Smångs eller Alm. Det var ju dessa gårdar, som var de tongivande i barnundervisningens äldre historia i Almo.

Efter Folke Rågfeldt anställdes Gunnar Mächs som folkskollärare. Han föddes 1929 i Söderbärke och undervisade klasserna 5-6 under perioden vårterminen 1965 till 1966 och sedan klasserna 4-6 fram till och med vårterminen 1970.

Gunnar blev den siste folkskolläraren vid Almo skola, då han avslutade sin lärartjänst 1970. Han bor som änkling kvar i centrala Siljansnäs.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Senare tiders special- och småskollärare i Almo skola Nytt från Mukkunni Hill vecka 606

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2016
M T O T F L S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  

