Bloggserier med byhistorisk information om Almo

2016-02-18 at 07:30 2 kommentarer

Under tiden jag har bloggat har det blivit ganska många bloggar om Almos historia.

Den största och längsta av dessa serier är onekligen de 117 blogginläggen om den historiska utvecklingen av gårdarna i byn som jag skrev under sex månader från 24 juli 2015 till 25 januari 2016. De bloggarna utgör tillsammans en unik samling tidigare okänd gårdshistoria om byn.

Det har aldrig tidigare framkommit hur olika den historiska utvecklingen har varit för gårdarna i Västra och Östra Almo. Ytterligare bloggar med gårdsbeskrivningar har sporadiskt förekommit ex.vis de fyra bloggarna om Ollasgården 11-14 februari 2014 och inte minst om min gård PerNilsgården.

Den senaste serien var de 17 bloggarna skrivna 26 jan. – 13 feb. 2016 om tidigare läskunskap, undervisning och skolor i byn. Här beskrivs en tidigare okänd läsundervisning redan under 1660-talet och många bortglömda lärare som har verkat i byn. Inte minst då dessa frivilliga som ställde upp i sina gårdar och samlade barnen omkring sig från 1770-talet och framåt.

Almo kortfattade kyrkohistoria skrev jag redan för sex år sedan i sex delar (bloggar) 12 – 17 juli 2010.  Det var så länge sedan, att det egentligen är dags att skriva om innehållet med ny kompletterande kunskap som kommit fram under tiden. Dessa bloggar kompletterade jag med två bloggar 26 och 31 juli 2015 med mer allmänt innehåll som rörde hela Siljansnäs.

Almo som Siljansnäs viktigaste industriella by har jag något ostrukturerat skrivit om i ett 10-tal bloggar. Jag kommer snart att göra en samlad information om detta tillsammans med den entreprenörskap som alltid funnits i byn, men den som är intresserad redan nu kan läsa min bloggar under 26/3-14 Almoåns nyttjande, 19/5-15 kvarnar, 1/6-15 mejerier, 11,12,15/6 2015, 27/6 Almoåns nyttjande, 30/6 och 6,7,8,17/7 2015. Tillsammans ger dessa bloggar en intressant byindustriell bild av Almo.

Många andra händelser har kommit fram som tröskverksolyckor, andra olyckor och bränder, där det var speciellt intressant att följa upp den bortglömda stora branden 1792 på Backen, då bl.a. BackMatsgården brann ner och glömdes bort. Men jag kommer att fortsätta att sporadiskt blogga om ytterligare byhistoriskt material, som ligger och väntar på att tas fram ur mina gömmor.

I och med att jag skriver ner det byhistoriska materialet i en öppen blogg kan vem som helst öppna och läsa och även kopiera eller skriva av vad jag skrivit. Dock, om det används som referens vid publicering som historiskt faktamaterial är det lämpligt att kontakta mig först, så att jag har möjlighet att korrigera och ändra där det behövs.

Hela tiden kommer ny information fram, som gör att jag ständigt gör omvärderingar av mina tidigare skrivna uppgifter. Rena faktafel brukar jag ändra i redan skrivna bloggar, så ta inte för givet att en uppgift jag givit för ett år sedan finns kvar i samma skick i nuvarande läge.

Det är den processen som gör fortsatt forskning intressant. Hade jag skrivit en bok om det för några år sedan, hade det blivit ett slags slutdokument, och det ville jag inte att det skulle bli.

Nu kan vem som helst kontakta mig med egna kommentarer till det jag skrivit och även tipsa om ytterligare källor för information. Det välkomnar jag!

Entry filed under: Uncategorized.

Radarstationsvägen Klimatstatistik från fjolåret

2 kommentarer Add your own

  • 1. Ingrid Wiberg  |  2016-02-18 kl. 04:34

    Även om du förändrar allt eftersom det kommer nya data hoppas jag att du på något sätt hittar en form att publicera ditt stora arbete.

    Svara
  • 2. Hjortronmyren  |  2016-02-19 kl. 10:48

    Det är verkligen ett fantastiskt material du har sammanstället. Och jag vet ju att det finns mycket mer i dina gömmor 🙂 Jag tror också en skrift i tryckt form vore bra, men det krävs ju en del arbete förstås…

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2016
M T O T F L S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  

