Klimatstatistik från fjolåret

2016-02-19 at 02:54 Lämna en kommentar

Under det senaste dygnet hade jag plus 28,9 grader som minitemperatur i mitt sovrum. Då uppskattade jag luftkonditioneringsapparaten i Geethas sovrum.

IMG_1915Maxtemperaturen i skuggan utomhus igår var 37,8 grader. Så hög temperatur kan jag inte erinra mig att att ha uppmätt någonsin uppe på Mukkunni Hill. Jag brukar ju säga, att då lufttemperaturen överstiger kroppstemperaturen, då är det varmt. Så var det igår på Mukkunni Hill.

Då vi fick en skur på åtta mm regn den 12:te februari trodde jag på lite mera regn under februari månad. Men enligt väderleksutsikterna kan vi få några stänk i morgon, men sedan är det kört för resten av månaden.

Ifjol fick vi 8 mm i januari, 33 i februari och 68 i mars. Det blev 109 mm under det kvartalet, och det ser rimligt normalt ut. Men sedan fick vädret fnatt och gav årets regnrikaste nederbördskvartal med 968 mm fördelat på 234 i april, 331 i maj och 403 i juni.

När vi sedan skulle ha den stora sommarmonsunen fick vi under juli bara 79 mm regn och i augusti fick vi bara 21 mm. Har aldrig sett dess like! Med 195 mm i september blev det 295 mm under det tredje kvartalet.

Det fjärde kvartalet blev regnrikt igen med 943 mm fördelat på 312 i oktober, 272 i november och 153 i december. Då våra gäster kom från Sverige i december hade jag i förväg sagt, att då de kommer har regnen passerat, men så blev det inte. Då de återvände, då kom torkan!

Jag tror att det är lugnast om jag inte spår väder för Mukkunni Hill. Det blir som det blir i alla fall.

Just nu stämmer det i alla fall hyfsat med sol, värme och torka. Allt i överflöd!

Men visst vore det skönt med en regnskur till innan jag åker hem till Sverige och möter våren.

Entry filed under: Uncategorized.

Bloggserier med byhistorisk information om Almo Tennisklubben i Thiruvananthapuram

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2016
M T O T F L S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  

