Välfärdsutvecklingen

2016-02-27 at 07:13 Lämna en kommentar

En fot i vardera av två världar.

Det var väl ungefär så jag tänkte mig då jag investerade i Mukkunni Hill. Jag ville ha valmöjlighet att kunna välja att bo på två ställen, som är mycket skilda åt och som tillhör två olika ekonomier.

Då jag läste nationalekonomi vid Uppsala Universitet i början av 1970-talet insåg jag hur bräcklig vår västerländska ekonomi är uppbyggd, då den bygger på ständig tillväxt för att den ska fungera. Ständig tillväxt med begränsade naturresurser på en enda planet går inte ihop för mig.

Det innebär ständigt en press mot ökat överutnyttjande av de resurser vi har, tills en dag hela systemet kollapsar, om vi inte ändrar vår livsföring. Och det har ingen tidigare undergången civilisation velat eller lyckats genomföra. Under de nästan 50 år har gått sedan jag läste på universitetet har jag nästan förvånat sett, hur vi har lyckats fortsätta vår exploatering av naturresurser, och hur vi ständigt har förhöjt vår levnadsstandard inte minst genom en omfattande globalisering.

Vi i västvärlden har ständigt lyckats höja vår levnadsstandard. Under många hundra år innan 1900-talet var det förunnat en maktelit, stora jordägare och några framåtseende industrialister. Sedan följde den stora emigrationen till Amerika, där framåtsträvande individer byggde upp en början på en ny samhällsordning och en ny demokratisk politisk ordning.

Det blev två världskrig som lade ytterligare en grund till nya förändringar. Folk blev inte underordnade en elit längre, och de nya som växte upp fick en utbildning som de kunde använda sig av för att utvecklingen skulle gå vidare.

Men det är fortfarande en bräcklig grund vi står på. Kan vi i västvärlden (Europa och Nordamerika) inte behålla vårt försprång går vi obönhörligen mot en kollaps av det ekonomiska systemet. Vi har lyckats bra. Först med industrialiseringen och sedan med en uppbyggnad av god samhällsservice för alla medborgare. Vi är nu inne i en modern kommunikations- och digitaliseringsfas som för utvecklingen vidare, och det ser ut att västvärlden fortfarande håller ställningarna.

Orosmoln finns emellertid på himlen, och nästa vecka tänker jag fortsätta spekulera någon dag till, innan jag sätter ner min fot på svensk mark och får annat att fundera över.

I morgon skriver jag min sista blogg om veckonytt från Mukkunni Hill för den här säsongen.

Entry filed under: Uncategorized.

Den indiska nya ekonomin Nytt från Mukkunni Hill vecka 608

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2016
M T O T F L S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  

