Tystnad så det hörs

2016-03-07 at 07:40 Lämna en kommentar

Därute på gården yr snön, en härlig lättskottad nysnö.

Jag hann hem innan vintern har lagts bakom oss för den här säsongen, och jag hann ta fram sparkstöttingen och dra iväg på osandad vinterväg bortöver Råbäcksvägen. Nu har jag i alla fall fått känna på en fläkt av vintern i dess slutskede. Under resten av veckan ska det nog bli sprudlande kvitter från våra stannfåglar bara det blir några plusgrader och solen får värma på.

Igår, Vasaloppssöndagen, upplevde jag den fullständiga tystnaden i byn. Det var få bilar som var ute på byvägen, då klungan av skidåkare störtade in i målområdet i Mora fyra mil ifrån oss. Där var det säkert mycket mera liv och rörelse.

Annars är det det tysnaden som mest frapperar då jag kommer hem till vintern. Speciellt då den vita snön faller mjukt och behagligt och lyser upp en mulen dag. Att tystnaden kan kännas så intensiv, det känns att man hör den eftersom jag kan höra de naturliga susningar som finns i huvudet, och jag annars inte förnimmer.

Nu ska jag bära in en vedkorg till från ”vökhallä”, alltså vedskjulet, till hjälp för utbyes med översättning av ett av våra gamla fina ord. Mera värmande ved.

Entry filed under: Uncategorized.

Hänt under vecka 609 Vackert vinterlandskap

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



