Soldater från Almo under tidigare århundraden

2016-03-09 at 09:32 Lämna en kommentar

Under tidigare bloggar om historiken av gårdarna i Almo by har vi ofta stött på unga män som blivit soldater. Det är nu dags att göra en slags sammanställning över hur byn bidrog till det militära, och det blir naturligtvis upprepningar till det jag tidigare har skrivit om soldater, som utgick från olika gårdar i byn.

Nu går jag ut på lös grund eftersom jag egentligen inte har den baskunskap som skulle erfordras för att professionellt kunna skriva om det här ämnesområdet. Naturligtvis måste jag bygga den informationen på vad andra tidigare har skrivit, och den som varit till största hjälp har varit min gamle klasskamrat John Långberg i realskolan i Leksand.

Hans publikation ”Leksands och Rättviks kompaniers personhistoria 1660-1901″ i åtta volymer” från 1999, har varit oumbärlig för mig för att hitta igen vad som hände våra soldater ute på slagfälten och för att få en glimt av det militära livet under den tiden. För det mästerverket belönades John med Kungliga Gustaf Adolf Akademiens pris år 2001

Sedan har John fortsatt med ett digitaliserat register över gårdar och släkter i Leksand (inklusive alla byarna i Siljansnäs), Åhl, Gagnef, Mockfjärd, Rättvikoch Boda. Där går det att följa hans fortsatta arbete på http://dalregementet.blogspot.se/. Den 3 februari 2016 var omfattningen av registret i databanken 187 MB text med över 7300 datafiler, motsvarande mer än 18000 A4-sidor text i wordformat. Han fortsätter, och det är naturligtvis ett mastodontjobb han lägger ner.

Det innebär samtidigt att jag kan skriva om Almos soldater på ett betydligt fylligare sätt, än om jag inte hade haft hans material tillgängligt. John har min djupt beundrande eloge.

I fortsättningen kommer jag då och då att i min blogg beta av bit för bit av soldatlivet i Almo och byns beroende av det militära under 1600-1700-talen. För byn åstadkom krigen givetvis stora åtaganden av både manskap och materiellt underhåll.

Entry filed under: Uncategorized.

Vackert vinterlandskap Militära rotar och rotenamn

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



