Udda soldatnamn i Almo

2016-03-25 at 03:05 Lämna en kommentar

Vart fick dom allt ifrån?

Jag menar, då de hittade på namn på soldatrotarna. Var det så svårt att hitta på ordentliga namn, eller vad var tanken bakom? Kanske det bara låg humor bakom namntillblivelsen ibland?

Igår satte jag mig och gick igenom de soldatnamn som förekommit i Almo genom tiderna, och det är inte utan att jag drog på smilbandet ibland.

Det sämsta exemplet, eller jag kanske skulle säga det mest lustiga, tycker jag nog ändå att namnet rote Pinkrus har fått. Det var Karin Larsdotter i RisJonesgården som gifte sig med en soldat från rote 108 Pinkrus, men det är tveksamt om han någonsin bodde i Almo. I alla fall, namnet Pinkrusnamnet har helt försvunnit från byn.

Nästa rotenamn i skalan över lustiga rotenamn kommer rote 41 Näsvis. Det var en änka efter soldat Olof Ersson Näsvis som tillfälligt hyst in sig i min hemgård PerNilsgården. Hans hustru var egentligen Karin Andersdotter från Näsbyggebyn, och vad hon hade att göra i min gård efter att maken dog kan jag inte begripa. Men i soldatregistren står det ingenting om rim och reson. Ofta är det bara lite luddig fakta.

Sedan har vi rote Menlös, som är starkt förknippad med Pilbondasgården eftersom soldat Per Matsson Menlös var son till gårdens grundare och blev sedan huvudman för gården efter fadern. Rotenamnet stannade dock inte kvar som gårdsnamn, vilket jag kan gott förstå.

Sedan avslutar jag denna lilla uppmuntrande avvikelse från allt det elände soldatlivet egentligen innebar för de som råkade ut denna bedrövelse med att introducera Anders Matsson Skräck, en son från NäsJerkesgården. Han gifte sig till Tasbäck, och vi i Almo kom undan med den skräcken i byn.

 

Entry filed under: Uncategorized.

Övrigt militärt underhåll belastat Almo by Visning av bydokumentationspärmarna i Almo bystuga

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



