Hänt under vecka 612

2016-03-27 at 09:03 Lämna en kommentar

Vårvädret består och vårtecknen onekligen strömmar in tidigare än normalt.

Att bofinken satte sig på Johnnys fågelbord redan den 21 mars är ett trevligt sådant vårtecken. Under mina tio fågelskådarår i min ungdom 1955-64 hade jag emellertid prickat av den redan 18 mars 1961, så det ska nog vara dags. Men jag väntar på dess sköna intensiva drill. Ankomstdatumet var 16 mars för tofsvipan under veckan innan, vilket var rekordtidigt. Tidigare låg denna notering på 21 mars 1959.

En snösparv har jag inte sett under de senaste 50 åren, och jag skulle gärna återuppta bekantskapen. Jag såg den varje år 1955-64, då den passerade Almo och flög norrut, och jag har så smått undrat varför den inte varit synlig på sistone. Under veckan iakttog emellertid Åke Laurell en liten flock vid Åkmyran, vilket var tidigare än någonsin. Min förra rekordtidiga iakttagelse var 29 mars 1957, så visst är det tidigt i år.

Geetha har ännu inte fått något regn på Mukkunni Hill i Kerala. Det sista regnet var den 20de december förutom en kort skur på 10 minuter i februari. Det är nu riktigt torrt, men det finns goda regnchanser under den kommande veckan. Regntiden börjar så smått närma sig.

 

Entry filed under: Uncategorized.

Visning av bydokumentationspärmarna i Almo bystuga Almogårdarnas bidrag med soldater

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



