Vacker vårmorgon

2016-04-01 at 10:10 Lämna en kommentar

Idag hade jag planerat att skriva den avslutande bloggen om det historiska militärrelaterade livet i Almo, men får anstå till en annan dag.

Morgonen har varit strålande vacker, och jag kunde inte motstå en morgonpromenad förbi båthamnen, vandringsleden till Fårnäs, Lera  och Skinnargattu hem. Det var visserligen kyligt med fyra minusgrader som mest, men då solen steg upp kändes det hur värmen började komma.

Eftersom jag gick ut redan vid sextiden, hade inte solen ännu tittat upp över horisonten, och byn var helt död på ljud. Vi har ju sommartid sedan i söndags, så det var tidigt. Jag hörde inte ett knäpp förrän en skata började tjattra, någon kråka började kraxa och en ringduva satte igång sina egna ljud ganska långt bort. Så småningom kom det lite småljud från talgoxar och blåmesar innan bofinken tog vid i den begynnande ljudkonserten för hela slanten. Bofinkens distinkta skarpa drill hördes nästan överallt och den har snabbt blivit riktigt allmän.

Almoåns mynning har blivit isfri en bit ut i Alviken. En gräsand, några knipor och ett par kanadagäss har varit snabba på att nyttja den fria vattenytan mellan de tjocka islagren. I Ormbäck saknade jag emellertid enkelbeckasinen, som borde ha anlänt under de senaste dagarna.

I fjol gjorde jag en motsvarande morgonpromenad den 31 mars, men då gick jag ut ett par timmar senare. Då såg och hörde jag 18 fågelarter under vandringsrundan. I år blev det 19 arter trots den kyliga morgonen.

Allt fler vårtecken börjar komma och en tid, då det rör på sig i naturen.

Entry filed under: Uncategorized.

Kvarvarande militärrelaterade namn i byn Leksand tillbaka till SHL-serien

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



