Ingmar Lind om lokala sång- och musikgrupper

2016-04-05 at 09:19 Lämna en kommentar

Igår gjorde jag den avslutande bloggen om Almobyns militärhistoria.

I inledningen av den bloggserien framförde jag mitt tack till John Långberg. Det är ju han som har gjort den stora grundläggande militärhistoriska forskningen kring Majorens (=Leksands) kompani, från vilken jag kunde hämta det som rörde Almobyn och där bidra med mer lokalhistorisk bykunskap. Förhoppningsvis blev det då blev mera liv i hans basmaterial, åtminstone på enskild bynivå.

Jag kommer troligen att besöka John i Uppsala lite senare den här månaden. Vi ska då kunna få möjlighet att utbyta erfarenheter av mitt nyttjande av hans material. Det är sedan fråga om hur hans basmaterial ska kunna nyttjas i lite vidare bemärkelse av hembygds- och släktforskarföreningar.

Det som stänger den första dörren i insikten i hans material är, att han har skapat sin egen gårdsnummerserie, som han hela tiden refererar till utan att hjälpa nyttjaren med att överföra den nummerserien till den de nummerserier som lantmäteriet och kyrkböckerna har använt sig av.

Igår deltog jag i lokalhistoriska gruppens månadsmöte. Mötet handlade mest om Ingmar Linds samlade material om sång- och musikgrupper och dansbanor i Siljansnäs. Han har fått ihop ett mycket intressant material av både nutid och dåtid. Det är meningen att det framöver ska bli publicerat på ett eller annat sätt.

Han jobbar vidare och resultatet blir något vi får se fram emot.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Skånska kriget 1674-1679 berörde Almo Dansbanor i Almo

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



