Dragspelsmusikanter

2016-04-07 at 01:29 4 kommentarer

Då jag gick min femte klass i Almo skola som nyinflyttad från Stockholm hade vi Rågfelt som folkskollärare.

Han hade en inbiten antidragspelsattityd, och så fort han fick tillfälle passade han på att framföra sina åsikter om vilket undermåligt musikinstrument det är. Själv var han orgelentusiast och han såg onekligen ner på dragspelet som instrument. Det var en alltför simpel ersättning för en orgel enligt honom.

Då kanske han inte tänkte på dragspelets praktiska betydelse, att det var lätt att packa ner den i sin dragspelsväska och knalla iväg med den i handen. Lättrörligheten och flexibiliteten var det som var avgörande för populariteten. Det var inte minst viktigt vid framförandet ute på folkparkerna och i mer intima miljöer, där det gällde att ha publikkänsla och kontakt. Då gick det inte att sitta och trampa bakom en orgel och försöka vara populär. Nej, dragspelet hade sin givna plats bland allmogen.

Då jag räknar igenom vilka instrument våra musiker har spelat i Almo, så har dragspelet fått en dominerande plats. Den äldsta musiker jag känner till i Almo är dragspelaren Lars Matsson född 1809. I min generation var det dragspel som var framträdande, men det har numera kommit ur mode och våra ungdomar i byn spelar hellre andra instrument. Dragspel är mera ett farfarinstrument, där det möjligen finns en hel del nostalgi att hämta.

I min musikerstatistik för Almo by hittar jag igen många dragspelare. Det finns säkerligen många fler som inte jag känner till, men där skulle jag vilja ha lite hjälp från Almobor som kommer ihåg fler. Då räknar jag inte med alla dessa som har suttit hemma i kammaren och spelat utan bara dessa som spelade lite mera publikt i olika sammanhang. Back Sven får väl vara ett gränsfall. Han var en lokalt känd och omtyckt dragspelare och munspelare, men vad jag vet, aldrig ställde sig upp och spelade organiserat inför publik. Namnen är uppställda i ordning enligt födelseår.

  • Lars Matsson f. 1809 (äldsta noterade musikern i Almo) Almo 1 Alm. Flyttade från Östra till Västra Almo, men vart i Västra?
  • Anders Andersson Blomqvist f. 1877 Almo 25 PellesBrasars spelade tvåradigt dragspel
  • Got Johan Andersson f. 1889 Almo 37 Got spelade tvåradigt dragspel
  • Back Oskar Matsson f. 1892 Almo 46 BackJohans. I tidig musikertrio från Almo utan namn
  • Gunnar Hammar f. 1900 Almo 50 Hammars
  • Edvard Berglund f. 1901 Almo Skinnargattu 2
  • Ernst Wikström f. 1915 Almo 47 SmångsLasses
  • Sven Wikström f. 1917 Almo 31 RisKaris. Ernst och Sven var trogna musiker under de årliga midsommarfirandena
  • Back Sven Berglund f. 1920 Almo 46 BackJohans
  • Tore Hammarbäck f. 1944 Almo Vårmyrvägen 10. Ofta anlitad som spelare och sångare inom pingströrelsen/frikyrkoförsamlingen
  • Börje Wikström f. 1945 Almo 31 RisKaris. Son till Sven Wikström. Spelade under 1970-talet i ungdomsbandet ”Dalafemman” tillsammans med Allan Wikström. Har komponerat ”Almo gånglåt”.
  • Ingvar Ahlfort f. 1951 Almo Alviksvägen 310 Berg Eriks. Tillsammans med Mats Hammarbäck i ”Mats-Ingvars” sedan i början av 2000-talet vid midsommarfirandena och andra tillställningar i byn och även i andra byar

Nu inväntar jag tips på kompletteringar.

Entry filed under: Uncategorized.

Dansbanor i Almo Organister

4 kommentarer Add your own

  • 1. Börje W  |  2016-04-07 kl. 09:30

    Dala 5:an var ett mogendansband,som mestadels hade sina, spelningar runt Siljansområdet.Bosse larsson och Erik Öst,
    var några av dom som vi hade nöjet att ackompanjera.
    1953 hölls en dragspelskurs i S-näs, med följande deltagare,
    från Almo: Tage Skalk, Helmer Nygårds, Lennart Viklund, Björn
    Skinnar, Uno Backhans, Bengt Hammarbäck, Gun Engvall,
    Helge Goth, Maria Hammarbäck, Viktor Lind (Konsumförest)
    Bild finns publicerad i Hb-föreningens almanacka 1998.

    Svara
  • 2. Göran  |  2016-04-07 kl. 12:33

    Tack Börje, det var fint att få din kommentar. Intressant att få veta om dragspelskursen. Den kände jag inte till.

    Svara
  • 3. Börje W  |  2016-04-08 kl. 08:58

    Folkskolärare Rågfeldt, lärare även under min skoltid,
    och hans antipatier för instrumentet.
    Han satt ofta vid den gamla tramporgeln och spelade,
    men gillade inte ljudet som kom ur den, ofta hörde vi kommentaren:
    Usch den låter som ett dragspel.
    När någon hade födelsedag så fick man önska en låt som Folke,
    spelade på orgeln, trots den hemska ton den gav ifrån sej
    Min favorit var Tomtarnas vaktparad som i Folkes version
    i mitt tycke svängde helt enormt, så den fick han alltid spela,
    när jag fyllde år.

    Svara
    • 4. Göran  |  2016-04-08 kl. 09:38

      Tack, trevligt att höra. Och han stod fast vid sin åsikt om dragspelet!

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



