Kommentarer om gamla musiker

2016-04-12 at 11:12 Lämna en kommentar

Det har varit intressant med olika kommentarer kring det jag bloggat om musiker och sångare i Almo. Här kommer de kommentarer som Börje Wikström och Björn Högvalls har bidragit med.

Börje Wikström:

Dala 5:an var ett mogendansband, som mestadels hade sina spelningar runt Siljansområdet. Bosse Larsson och Erik Öst var några av dom som vi hade nöjet att ackompanjera.

Folkskolärare Rågfeldt, lärare även under min skoltid, och hans antipatier för instrumentet. Han satt ofta vid den gamla tramporgeln och spelade, men gillade inte ljudet som kom ur den. Ofta hörde vi kommentaren ”Usch den låter som ett dragspel”. När någon hade födelsedag fick man önska en låt, som Folke spelade på orgeln, trots den hemska ton den gav ifrån sej. Min favorit var Tomtarnas vaktparad, som i Folkes version i mitt tycke svängde helt enormt, så den fick han alltid spela när jag fyllde år.

1953 hölls en dragspelskurs i Siljansnäs med följande tio deltagare från Almo: Tage Skalk, Helmer Nygårds, Lennart Viklund, Björn Skinnar, Uno Backhans, Bengt Hammarbäck, Gun Engvall, Helge Goth, Maria Hammarbäck och Konsumföreståndare Viktor Lind. Bild finns publicerad i Hembygdsföreningens almanacka 1998.

Några fler Almobor som lirade tramporgel:

  • Ollas Anders Mattsson (far till Helmer)
  • Elsa Ollas (syster till Helmer) vikarierande organist i söndagsskolan
  • Signe Land Olsson (mor till Lennart) söndagsskolfröken och organist
  • Maria Land (mor till Algot) gjorde en del inhopp i dessa sammanhang.

Mina kommentarer till Börje:

Javisst ska vi passa på att uppmärksamma dessa trogna tramporgelspelare som ofta, ja mycket ofta, ställde upp i olika mötes- och söndagsskolsammanhang i Almo missionshus. Varje söndag det var söndagsskola och vid de tillfällen det anordnades en missionssammankomst fanns det en orgeltrampare på plats och spelade, och det var under många år. Vem spelade egentligen i söndagsskolan under generationen före Elsa, Signe, och Maria. Almo missionshus byggdes ju 1909? Det måste ha varit många trostjänare och tjänarinnor som ställde upp och spelade.  ̶  Den dragspelskursen har jag helt glömt bort, men jag var ju bara tolv år då och ny i byn, och alla som deltog i kursen var äldre. Resultatet av kursen? Ja, det var ingen av dessa deltagare som har kommit med på min lista över musiker från Almo! Vem kan skicka den skannade bilden på kursdeltagarna till mig? Tack Börje, för din myckna tilläggsinformation!

Björn Högvalls

”Signe, mor min, spelade också orgel, piano och ibland dragspel. Hon var organist i en missionsförsamling i Göteborg när jag var bara liten på 50-talet. Där spelade hon också piano ibland och sjöng i kören. Jag har också någon bild på henne med dragspel.”

Mina kommentarer till Björn:

Visserligen har jag bott nästgranne med Signe i Almo under många år, men jag har aldrig vetat om att hon varit en publik orgelspelare. Jag kollade upp det, och visst hade hon varit organist i Lundenkyrkan, ofta kallad Emigrantkyrkan, i Göteborg. Då hon flyttade tillbaka till Almo ställde hon upp som organist i Siljansnäs missionskyrka under flera år. Tack Björn, för din uppmärksammande kommentar om din mor!

Mitt eget tillägg: Varken Börje eller Björn bor kvar i Almo, men det är ingen som numera bor i Almo som har lyckats ge en kommentar. Är vi som bor här för hemmablinda och tycker, att det vi kommer ihåg inte är så märkvärdigt? Ofta är det nog så. Det tog mig fyrtio år utomlands innan modern och gammal byhistoria fångade mitt intresse.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Sångare och sångerskor i byn Musiken går i arv

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



