Kommunala befattningar

2016-04-20 at 05:51 Lämna en kommentar

Efter att ha gått igenom enskilda lokala förtroendeuppdrag vad gällde  för Almo eller Näsbygge fjärding, är det nu dags att komma in på personer med invalda kommunala befattningar.

Det började med  skolläraren Smångs Lars Ersson I (1797-1869) i SmångsLassegården. Han blev i oktober 1842 invald i Skolstyrelsen i Leksands socken. Sedan känner jag inte till någon ytterligare från Almo med liknande sockenfunktion innan Näsbygge fjärding år 1875 blev egen socken under namnet Siljansnäs.

Den första sockenstyrelsen bestod av sju invalda personer därav en från Almo. Det var skolläraren och nämndemannen Alm Anders Matsson född 1829 i AlmNisesgården, som blev invald som ledamot i styrelsen. Visserligen har jag sett hans namn förekomma som ung 33-åring i sockenstämmoprotokollen år 1862 som ledamot i sockenstämman, så han hade tydligen varit med långt tidigare och skaffat sig erfarenhet.

Sedan har jag inte ännu följt upp så noggrant, och det återstår att jag förflyttar mig till Leksands kommunala centralarkiv under ett par dar och bläddrar i gamla protokoll. I alla fall, nästa Almobo på min nuvarande lista är Jones Anders Eriksson (1885-1967) i RisJonesgården, som blev en välkänd person i bygden genom att han var med allestädes i olika styrelser och kommittéer, och i byn blev han en mycket högaktad person. Det kommer jag personligen ihåg från min far, som uttryckte sig mycket beundrande om honom då hans namn kom på tal.

Efter Jones Anders börjar vi närma oss nutid, och i morgondagens blogg kommer jag att avsluta min genomgång av förtroendevalda män och kvinnor från Almo. I morgon kommer nämligen den första Almokvinnan in i bilden. Det var hög tid!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Fjärdingsman och byuppsyningsmän Kommunbefattningshavare

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



