Avkortningslängder

2016-04-25 at 05:07 Lämna en kommentar

Vad är en avkortningslängd?

Det undrade jag också innan min gode vän John Långberg vid mitt Uppsalabesök visade mig på ett sådant från 1688 över Leksands socken.

Img2168 NbbDet är ett dokument där de personer namnges som på grund av olika omständigheter behövde bara betala reducerad skatt. År 1688 var det 28 namngivna personer i Näsbygge fjärding som omfattades av denna reducerade skatt men bland dessa fanns ingen från Almo.

Däremot var det två kvinnor i grannbyn Alvik som omnämndes med orsak att de var fattiga med låg betalningsförmåga. Dessa två kvinnor finns omnämnda i den högra spalten på bilden. Den övre delen av dokumentet är tydligt brandskadad, och det var rena turen att detta dokument inte helt förstördes vid den kyrkbrand då det hände.

Samtidigt dyker nya frågetecken upp. De båda Alvikskvinnorna hade vardera fått skatten reducerad med ½ pall. Hur mycket är då en pall? Jag vet inte, och det är första gången jag stöter på den mängdenheten. Den här gången kunde inte ens Google hjälpa mig på traven.

Dessa avkortningslängder finns inte ännu digitaliserade, och då får man gå in i arkiven och leta. I det här fallet hade John snappat upp och skannat genom en tredje person, och nu har därvid även jag fått tillgång till de 329 handskrivna dokumentsidor det gäller, varav bara tre sidor angår Näsbygge fjärding.

Det är spännande då det dyker upp för mig nya dokument som är flera hundra år gamla. Den här gången var det emellertid inget napp på någon Almobo.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Hänt under vecka 616 Siljansnäsmål i Uppsalaarkiv

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



