Revboken 1734 i delar av Näsbygge fjärding

2016-04-27 at 07:35 Lämna en kommentar

Vid mitt Uppsalabesök i fredags hann jag även in på Landsarkivet just innan de stängde. Jag beställde fram Landskontorets volym GIII cά:4 i Länsstyrelsen i Kopparbergs län med 1734 års revbok, som inte ännu finns tillgänglig på Internet.

IMG_2006 1276 L19De har snabb service, och det tar dom inte många minuter att plocka fram den cirka en decimeter tjocka luntan, som är av ofantligt värde för en byforskare.

På sidorna 1246 till 1297 finns gårdarna i Almo beskrivna, och dessa sidor har jag sedan flera år tillbaka redan skannat av och analyserat. Men jag upptäckte att det blev bättre läsbarhet genom att fotografera av sidorna med en bra mobilkamera än att skanna sidorna. Nu hann jag förutom Almo fotografera av de sidor som rör byarna Näsbyggebyn och Mon innan de stängde för den här gången.

Härintill finns sidan 1276 inlagd, som beskriver PerNilsgårdens ägor, alltså den gård jag äger idag. Gårdsinnehavaren för snart 300 år sedan var Pärnils Erik Pärsson, och hans namn finns skrivet överst på sidan. Sedan kan jag läsa vad gårdens åkertegar kallades då och hur stora dessa var. Dubbelklicka gärna på bilden så blir texten bättre läsbar.

Det är sedan frapperande att se hur få av dessa åkernamn återstår 90 år senare, då storskifteskartan ritades år 1826, så det är egentligen väldigt svårt att hitta igen vart dessa åkertegar låg någonstans. Till beskrivningarna följde ju inte någon karta.

Sedan finns det en uträkningsvolym från 1746, men den har jag tidigare antytt om på olika ställen i mina bloggar.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Siljansnäsmål i Uppsalaarkiv Gårdsnamnen i Almo

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



