Gårdsnamnet Ris

2016-05-07 at 01:07 Lämna en kommentar

Min mor Anna föddes 1911. Hon hette Ris Anna Olsson under några år fram till i slutet av det decenniet, då hennes efternamn ändrades till Ris och gårdsnamnet officiellt försvann. I byn fick hon dock länge heta Ris Anna. Detta bloggade jag om för fem år sedan 2011-04-06.

Det där med son och dotternamn hade börjat försvinna sedan att antal decennier tillbaka, och skulle hon ha följt det mycket gamla hävdvunna systemet med att dottern tog faderns förnamn och lade till ordet dotter skulle hon ha hetet Ris Anna Ersdotter. Men redan under 1910-talet hade den namngivningen gått ur tiden.

Min far Anders från byn Björken föddes 1909 och hette då Näsmans Anders Andersson. Hans far Näsmans Anders Ersson bytte 1919 bytte dock sitt efternamn till släktens tidigare soldatnamn Skalk, vilket jag bloggade om 2011-04-03. Min far hette alltså helt enkelt Anders Skalk då han gifte sig med min mor, vilket då innebar att min mor tog samma efternamn som min far. Det resulterade även i att jag hette Göran Skalk under drygt ett år, innan familjen bytte efternamn till Skarner.

Min mors Risnamn kom ursprungligen från Sandbergsgården i Almo, den äldsta av Almos fyra Risgårdar. Det var en son i den gårdens sjätte generation som flyttade till Alvik med sin familj och tog med sig Risnamnet dit. Min morfar kom ursprungligen från Alvik, och det var han som tagit Risnamnet tillbaka till Almo.

Namnet började med att Mats Olsson, född på 1620-talet i Backbyn, gifte in sig med en dotter i Ollasgården. De bosatte sig i närmaste granngården norrut om Ollasgården, där en svarvarfamilj bodde tidigare.

Hur uppstod då gårdsnamnet Ris för den gården? Ingenting talar för att svarvarfamiljen redan innehade det namnet, och inte heller finns det någon gammal gård i Backbyn med det gårdsnamnet. Åtminstone hittar jag inte igen det gårdsnamnet i Backbyns uträkningslista 1746 för revboken, där gårdsnamnen var ordentligt utskrivna för den byn och inte heller i annan tidig dokumentering. Vi känner alltså inte till bakgrunden till namnet.

Sedan spred sig Risgårdarna i Västra Almo vidare från Sandbergsgården till JonesAndersgården, till RisKaris och till Sernfältsgården. Ja, även min gård fick ju bli en Risgård under en kortare tid, så det blev fem gårdar i byn som har innehaft Ris som gårdsnamn med samma bakgrund.

Numera är Risnamnet försvunnet i byn.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Gårdsnamnen i PerNilses Hänt under vecka 618

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


maj 2016
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

